HK:n mukaan kypsien kinkkujen ennustetaan myyvän tänä jouluna erittäin hyvin.
Suomalaiset syövät tänäkin jouluna noin 7 miljoonaa kiloa kinkkua, saman verran kuin viime vuonna. Suosituin kinkku on noin 7 kilon potkallinen kinkku, kertoo HK.Pienten luuttomien juhlakinkkujen osuus kasvaa kuitenkin kovaa vauhtia.
Valmiiksi kypsennettyjä kinkkuja myydään ennätysmäärä
Kinkun myynnissä näkyvät sekä maantieteelliset erot että talouksien pienentyminen. Itä-Suomessa syödään eniten kinkkua. Pääkaupunkiseudulla puolestaan on paljon sinkkutalouksia, ja siellä ostetaan eniten pieniä, kypsiä ja viipaloituja kinkkuja.
Itäsuomalaisista 89 prosenttia syö jouluna kinkkua. Lähes yhtä suurta herkkua se on Pohjois-Suomessa, jossa 87 prosenttia herkuttelee joulukinkulla. Länsi- ja eteläsuomalaisista kinkkua syö jouluna 83 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla näkyy selvä ero. Kinkkua syö vain 68 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista.
– Pääkaupunkiseudulla on paljon sinkkutalouksia. Siksi siellä syödään eniten pieniä, kypsiä ja viipaloituja kinkkuja. Kun Suomessa kypsien kinkkujen osuus on 10 prosenttia kaikista kinkuista, niin Ruotsissa lähes 70 % kinkuista myydään kypsinä. Tulemme hyvää vauhtia perässä, sillä kinkkumarkkinassa eniten kasvua on juuri näissä pienissä, kypsissä ja viipaloiduissa kinkuissa, joiden myynti kasvaa viime vuodesta jopa 30 prosenttia, kertoo HKScanin markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimo.
Pakasteena vai tuoresuolattuna?
Kinkkujen evoluutiokehityksessä näkyy selvästi muutos suurista kinkuista pienempiin. Vielä 1990-luvulla yleisin kinkku oli luullinen, noin 12 kilon kinkku. 2020-luvun suosikki tulee olemaan pieni, luuton kinkkurulla. Juuri nyt 7 kilon potkallinen kinkku on yleisin ostos. Jopa 80 prosenttia suomalaisista pitää joulukinkun kotimaisuutta tärkeänä valintakriteerinä.
