Oluen kulutus kääntynyt laskuun – tilastot paljastavat suomalaisten uuden suosikkijuoman

Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme? 9:08 Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme?
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin suomalaisesta alkoholikulttuurista.

Juomatilastot paljastavat lonkeroiden, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien olevan suomalaisten uusia suosikkijuomia.

Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin viime vuonna yhteensä 802,9 miljoonaa litraa. Panimoliiton tilastojen mukaan kokonaismyynti kasvoi 40,8 miljoonaa litraa eli 5,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Panimoliiton mukaan lähes puolet juomista oli alkoholittomia. Virvoitusjuomia myytiin 265 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 91 miljoonaa litraa.

Laskusta huolimatta olut on edelleen ykkönen

Sen sijaan oluen myynnissä havaittiin laskua: suomalaiset joivat viime vuonna olutta kolme prosenttia vähemmän verrattuna toissa vuoteen.

Muista juomista lonkeroiden menekki nousi 37 prosenttia ja kivennäisvesien 21 prosenttia. Long drinkkien kulutus jäi selvästi vähäisemmäksi kuin oluiden. Olutta myytiin 370 miljoonaa litraa ja lonkeroita 51 miljoonaa litraa.

Juoma20182017Muutos

milj.litraamilj.litraamilj.litraa%
Olut370,0380,0-10,0-2,6
Siideri26,629,1-2,5-8,5
Long drinkit50,737,013,737,0
Virvoitusjuomat264,7240,724,09,9
Kivennäisvedet90,875,215,520,6
Kokonaismyynti802,9761,940,85,3


Lähteet: Panimoliitto, STT

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!