Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kannattaako valita hanapakkaus vai viinipullo? Alko lyö faktat tiskiin juomapakkauksista ja paljastaa tammikuun myyntitilastonsa

Shutterstock
Julkaistu 09.02.2022 19:54

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Alko julkisti keskiviikkona tammikuun myyntitilastonsa. Tilastot paljastavat suomalaisten tehneen ostoksia Alkossa viime tammikuuta vähemmän. Kuluttajia sen sijaan kiinnostavat nyt vastuullisemmat juomapakkaukset. 

Alko julkisti perinteiseen tapaan kuukausittaiset myyntitilastonsa. Alko kertoo tiedotteessaan, että tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,3 prosenttia.

Lue myös: Suomessa kehitettiin ennennäkemätön alkoholijuoma: "Teimme ihan hirveän ison duunin"

Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia, valkoviineissä 1,3 prosenttia, panimotuotteissa 2,4 prosenttia ja väkevissä 3,6 prosenttia. Plussallekin kuitenkin päästiin muutamissa juomakategorioissa: kuohuviinien myynti kasvoi prosentin verran, roseeviinien myynti kasvoi 4,4 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli sen sijaan edellisvuoden tasolla.

Tammikuu ei perinteisestikään ole Alkon parhaita myyntikuukausia. Näkyykö "tipaton tammikuu" siis Alkon tilaistoissa?

– Tammikuu on Alkolle myynnillisesti hiljaisempi kuukausi. Pitkä juhlakausi päättyy ja palataan taas arkeen. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho Alkon tiedotteessa.

Ahon mukaan suomalaiset kiinnittävät nyt ylipäätään enemmän huomiota hyvinvointiinsa ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin. 

– Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu.

Vastuullisempia valintoja tehdään myös juomapakkauksissa

Moni vastuullisempia valintoja suosiva kiinnittää huomiota myös juomapakkaukseen. Alkon mukaan juomien valmistus muodostaa 53 prosenttia yrityksen hiilijalanjäljestä ja juomapakkausten valmistaminen 24 prosenttia.

Viinillä ja oluella juomapakkausten osuus ympäristövaikutuksista on lähes puolet, kun taas väkevissä alkoholijuomien ympäristövaikutukset syntyvät suurimmaksi osaksi juomatuotannon energiankulutuksesta.

Eri viinipakkausten hiilijalanjäljet juomalitraa kohden:

  • Hanapakkaus 70 g CO2e/l
  • Kartonkitölkki 85 g CO2e/l
  • Viinipussi 96 g CO2e/l
  • Alumiinitölkki 190 g CO2e/l
  • PET-muovipullo 245 g CO2e/l
  • Kevyt lasipullo (alle 420 grammaa) 525 g CO2e/l
  • Perinteinen lasipullo (noin 540 grammaa) 675 g CO2e/l

Jos haluaa valita mahdollisimman ympäristöystävällisen pakkauksen, kannattaa kiinnittää huomiota sen keveyteen ja kierrätettävyyteen. Suurimmat päästöt ja ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat lasipullolla ja pienimmät hanapakkauksella.

– Kevyen lasipullon hiilijalanjälki on noin 22 prosenttia pienempi perinteiseen lasipulloon verrattuna. Kevyempään lasipulloon pakatut tuotteet löytyvät meiltä ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin alta. Tammikuussa niiden myynti kasvoi 12 prosenttia, erilaiset pakkausvaihtoehdot kiinnostavat asiakkaitamme, Alkon Marja Aho sanoo tiedotteessa.

Viinien maahantuojat totesivat MTV:lle viime vuonna, että pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua. Sekä hanapakkauksista että muovipulloista voi löytää hyviä, nuoria viinejä – vuosien varastointiin ja kypsytykseen ne eivät sovellu. 

Lue myös: Onko tässä uusi viinihitti? Yksi pakkaus myy nyt Alkoissa kuin häkä: "Kaikki edellytykset menestymiseen"

Katso myös video: Tiesitkö tätä viinitonkasta? Mikael näyttää kaksi hanapakkauskikkaa

2:19Mitä teet viinitonkalle, kun juoma loppuu? Älä sorru yleiseen mokaan!

Lisää aiheesta:

Alkosta vinkataan: Muovisesta viinipullosta "salonkikelpoinen" helpostiOstitko sinäkin Alkosta? Kesän juomavalinnoissa näkyy yksi selkeä trendiAlko muistuttaa tärkeästä seikasta viiniä valitessaViinien myynnissä tapahtui Suomessa historiallinen käänne – Alko paljasti vuoden 2022 myyntitilastonsaSillä selvä! Suomalaisilla on nyt uusi Alko-suosikki: "Voimme jo puhua todellisesta buumista"Viiniä lasi- vai muovipullosta? Alko lyö faktat tiskiin: Tätä et ehkä tiennyt ostamastasi viinipullosta
JuomatAlkoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 16:59
    Olut

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • 08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa