Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Myynti tuplaantunut viidessä vuodessa – Hartwall nimeää yhden selkeän juomatrendin

Suomalaisille maistuu nyt myös matala-alkoholilliset juomat.
Suomalaisille maistuu nyt myös matala-alkoholilliset juomat. Shutterstock
Julkaistu 10.01.2017 11:30

MTV LIFESTYLE

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia myös matala-alkoholillisista juomista, selviää Hartwallin teettämästä tutkimuksesta.

Alkuvuodesta panostetaan perinteisesti omaan terveyteen ja hyvinvointiin, ja yhä useampi haluaa nauttia elämästä kevyemmin. Hartwallin toteuttaman tutkimuksen mukaan yhdeksän prosenttia suomalaisista viettää tipatonta tammikuuta, ja lisäksi lähes joka viides pyrkii kohtuullistamaan juomatottumuksiaan muilla tavoin.

Hartwallin tutkimus toteutettiin osana IROResearchin 1000 suomalaista -tutkimusta IROResearch Oy:n ISO-sertifioidussa valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä asuinpaikan mukaan vastaamaan 18 vuotta täyttänyttä väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 kpl. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,1 %-yksikköä.

Maailmalla voimakas terveellisyyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia korostava trendi on saapunut Suomeen jäädäkseen, siksi myös matala-alkoholillisten juomien suosio kasvaa.

Myynti tuplaantunut viidessä vuodessa

Tutkimuksen mukaan matala-alkoholillisia (alkoholiprosentti alle 2,8 %) ja alkoholittomia tuotteita kaivataan Suomessa lisää. Tuotteiden suosio on kasvanut hyvinvointitrendin myötä, johon liittyy usein myös keveämpi alkuvuosi. Tammikuu on tipaton yhä useammalle, ja 18‒24-vuotiaista nuorista jopa 17 prosenttia kertoo, ettei juo tässä kuussa alkoholijuomia. Kahdeksan prosenttia suomalaismiehistä kertoo viettävänsä tipatonta tammikuuta, ja lisäksi joka viides pyrkii kohtuullistamaan alkoholinkäyttöään muilla tavoin. 

Myös alkoholiton olut kasvattaa suosiotaan – kahdeksan prosenttia kaikista tutkimukseen osallistuneista kertoo juovansa sitä aiempaa useammin. Miedot siiderit maistuvat parhaiten nuoremmille (18–24-vuotiaille) vastaajille, joista joka seitsemäs ilmoittaa valitsevansa matala-alkoholillisen siiderin aikaisempaa useammin. 

Hartwallin mukaan matala-alkoholillisten juomien osuus on noin 2,5 prosenttia alkoholijuomien kokonaismarkkinasta. Terveys- ja hyvinvointitrendin myötä kiinnostuksen matala-alkoholillisiin tuotteisiin ennustetaan kasvavan jopa 10-15 prosentin vuosivauhtia. Hartwallilla matala-alkoholillisten juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana.

Lisää aiheesta:

Yli puolet suomalaisista huolissaan alkoholin vapauttamisen haitoistaK-ryhmä selvitti kesän lempijuomat – yhden suosikin myynti tuplaantunutNäin koronapandemia vaikutti suomalaisten alkoholinkäyttöön – yksi ikäryhmä vähensi juomista merkittävästiJuotko sinäkin? Olut, josta on tullut selvä hitti Suomessa: "Kehittynyt huomattavasti"Viinien myynti päivittäistavarapoissa jakaa kansan kahtia: "Mitä enemmän itse juo, sitä liberaalimpaa alkoholipolitiikkaa toivoo"Nuorten aikuisten ruokaostoksissa selkeä muutos – "pääkaupunkiseudun trendi" yleistyy ympäri Suomea
JuomatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 9.10.12:02
    Ravintolat

    Top 50 -listaus: Maailman parhaat baarit on valittu

  • 4.10.09:43
    Alkoholi

    Alkon hinnasto paljastaa, mitä Jallu, Koskenkorva ja muut juomat maksoivat vuonna 1993

  • 26.9.17:03
    Viinit

    Viini, joka trendaa nyt todella vahvasti – oletko maistanut?

  • 25.9.17:14
    Viinit

    Suomalaiset sortuvat yhteen virheeseen viiniostoksilla: "Olemme vähän Big Mac -kansaa"

  • 25.9.15:56
    Sokeri

    Hallitukselta limpsalinjaus: Mitä enemmän sokeria, sitä enemmän veroa