Myynti tuplaantunut viidessä vuodessa – Hartwall nimeää yhden selkeän juomatrendin

olut, terassi
Suomalaisille maistuu nyt myös matala-alkoholilliset juomat. Shutterstock

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia myös matala-alkoholillisista juomista, selviää Hartwallin teettämästä tutkimuksesta.

Alkuvuodesta panostetaan perinteisesti omaan terveyteen ja hyvinvointiin, ja yhä useampi haluaa nauttia elämästä kevyemmin. Hartwallin toteuttaman tutkimuksen mukaan yhdeksän prosenttia suomalaisista viettää tipatonta tammikuuta, ja lisäksi lähes joka viides pyrkii kohtuullistamaan juomatottumuksiaan muilla tavoin.

Hartwallin tutkimus toteutettiin osana IROResearchin 1000 suomalaista -tutkimusta IROResearch Oy:n ISO-sertifioidussa valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä asuinpaikan mukaan vastaamaan 18 vuotta täyttänyttä väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 kpl. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,1 %-yksikköä.

Maailmalla voimakas terveellisyyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia korostava trendi on saapunut Suomeen jäädäkseen, siksi myös matala-alkoholillisten juomien suosio kasvaa.

Myynti tuplaantunut viidessä vuodessa

Tutkimuksen mukaan matala-alkoholillisia (alkoholiprosentti alle 2,8 %) ja alkoholittomia tuotteita kaivataan Suomessa lisää. Tuotteiden suosio on kasvanut hyvinvointitrendin myötä, johon liittyy usein myös keveämpi alkuvuosi. Tammikuu on tipaton yhä useammalle, ja 18‒24-vuotiaista nuorista jopa 17 prosenttia kertoo, ettei juo tässä kuussa alkoholijuomia. Kahdeksan prosenttia suomalaismiehistä kertoo viettävänsä tipatonta tammikuuta, ja lisäksi joka viides pyrkii kohtuullistamaan alkoholinkäyttöään muilla tavoin. 

Myös alkoholiton olut kasvattaa suosiotaan – kahdeksan prosenttia kaikista tutkimukseen osallistuneista kertoo juovansa sitä aiempaa useammin. Miedot siiderit maistuvat parhaiten nuoremmille (18–24-vuotiaille) vastaajille, joista joka seitsemäs ilmoittaa valitsevansa matala-alkoholillisen siiderin aikaisempaa useammin. 

Hartwallin mukaan matala-alkoholillisten juomien osuus on noin 2,5 prosenttia alkoholijuomien kokonaismarkkinasta. Terveys- ja hyvinvointitrendin myötä kiinnostuksen matala-alkoholillisiin tuotteisiin ennustetaan kasvavan jopa 10-15 prosentin vuosivauhtia. Hartwallilla matala-alkoholillisten juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana.


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!