Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Mullistava muutos suomalaisten arkiruokailuun: Hunajamarinoitu broileri sai odottamattoman vastaanoton

Kellertävä broilerikastike on suomalaisille tuttua herkkua – ja tuo mieleen hunajamarinadin.
Kellertävä broilerikastike on suomalaisille tuttua herkkua – ja tuo mieleen hunajamarinadin.Shutterstock
Julkaistu 29.09.2015 17:26
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Hunajamarinoidut broilerisuikaleet ovat tänä päivänä olennainen osa monen suomalaisen arkiruokaa. Tiesitkö, kuinka nämä tutut suikaleet löysivät tiensä ruokakauppoihin?

Broilerisuikaleet eivät suinkaan ole aina olleet suomalaisille kuin kansallisruokaa, vaikka niitä käytetään tänä päivänä yhä enenevissä määrin. Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa oli mukana sekä keksimässä hitiksi noussutta hunajamarinadia broilerille että seuraamassa siipikarjatuotteiden aikaansaamaa mullistusta suomalaisessa ruokakulttuurissa.

– Suikaleet mullistivat arkiruokailun Suomessa. Se on hienoa, kun on ollut niin pitkään alalla, että on nähnyt sen muutoksen, Saarenmaa toteaa.

– Se muutos on ollut valtaisa ja se on muokannut suomalaista kanaruokakulttuuria ja ruokakulttuuria ylipäätään. Suikaleesta on tullut jauhelihan kilpailija, Saarenmaa jatkaa.

Uudet siipikarjatuotteet jyräsivät tiensä kauppojen hyllyille

Vuonna 1989 Kariniemen tuotekehityksessä työt aloittanut Saarenmaa ei osannut kuvitellakaan, mitä tuleman pitää, kun hän yhdessä kollegoidensa kanssa ryhtyi kehittämään marinadeja broilerisuikaleille. Ennen valmiiksi marinoitujen tuotteiden yleistymistä broileri ostettiin liki aina kokonaisena pakasteesta.

– 1980-luvun lopullakin myytiin tosi paljon pakasteita. Silloin kuluttaja osasi ostaa siipikarjaa pakasteena. Se oli kuitenkin aika pitkä prosessi, sillä ruoan laittaminen vei käytännössä kolme päivää. Ensimmäisenä päivänä se ostettiin, toisena päivänä sulatettiin ja kolmantena päivänä valmistettiin, Saarenmaa muistelee.

– 1990-luvun vaihteessa elimme lamaa, eikä siipikarja kuulunut tuolloin kovin vahvasti meidän ruokakulttuuriimme, vaikka se oli koko ajan kasvava tuoteryhmä jo silloin, Saarenmaa kertoo.

Tätä nykyä markkinointipäällikkönä työskentelevä Saarenmaa kertoi Makuja.fi-sivuston haastattelussa, että 1990-luvun vaihteessa moni asia oli kuitenkin muuttumassa arkiruoan suhteen. Vähitellen marinoidut broilerituotteet saapuivat markkinoille valtaamaan alaa siipikarjapakasteilta – ja lopulta jopa jauhelihalta.

– Vähitellen markkinoille tuli erilaisia marinoituja tuotteita, kuten koipireisipaloja ja leikkeitä, Saarenmaa kertoo.

Pitkän kartoitustyön päätteeksi syntyi ajatus siitä, että suomalaisten olisi helpompi tarttua valmistamaan ruokaa siipikarjasta, jos sitä ei tarvitsisi aina tehdä pieteetillä – ja uunissa. Kun teknologia kehittyi siten, että broilerista oli mahdollista valmistaa entistä helpommin luuttomia paloja, kuten fileitä ja suikaleita, löysivät helposti pannulla paistuvat tuotteet tiensä kauppojen hyllyille.

Hunajamarinoidun broilerin synty

Tänä päivänä marinoitujen broilerituotteiden kirjo on laaja, ja maut muuttuvat sesongin mukaan tiheästi. Alunperin Suomessa oli kuitenkin myynnissä vain joko maustamatonta tai tarkemmin marinadin laatua tai makua määrittelemättä yksinkertaisesti marinoiduksi kutsuttuja broilerituotteita.

– Marinoidun nimi oli yleensä vain "marinoitu". Lähdimme heti kehittämään erilaisia makumaailmoja sen takia, että meillä oli kuningasajatus siitä, että vaikka viikon jokaisena päivänä söisi broileria, niin sitä saisi aina valmiiksi erimakuisena, Saarenmaa toteaa.

– Silloin meillä oli putkessa erilaisia makuja ja niitä testailtiin ja kokeiltiin. Hunajamarinadi nousi tästä joukosta yhtenä suosikkina. Sen lisäksi me valitsimme silloin myyntiin mandariini- ja valkosipulimarinoidut broilerituotteet, Saarenmaa kertoo.

Uusien, yksilöityjen tuotteiden joukosta ensimmäisenä ruokakauppojen hyllyille saatiin vuonna 1991 hunajamarinadilla maustetut broilerituotteet. Pian tämän jälkeen myös mandariini- ja valkosipulimarinoidut tuotteet otettiin myyntiin.

– Emme me alussa edes oikein ymmärtäneet, emmekä osanneet odottaakaan, millä tavalla se sarja lähti silloin heti lentoon. Hunajamarinadi oli silloin heti alkuun kaikkein suosituin, Saarenmaa muistelee.

Suosikkimarinadi on tullut jäädäkseen

Saarenmaa uskoo, että hunajamarinoitu broileri tekee kauppansa suomalaisille vielä vuosienkin päästä. Siipikarjan suosio on jatkanut nousuaan vuosi vuodelta, ja kamppailee suosiosta jo suomalaisten rakastaman jauhelihan kanssa.

Vuosien saatossa mandariini- sekä valkosipulimarinadista ollaan kummastakin luovuttu, mutta hunajamarinadi on säilyttänyt paikkansa suomalaisten suosion huipulla. Asiantuntija uskoo, että jatkossakin uusia, trendikkäitä makuja kehitetään, mutta hunajamarinadi on ja pysyy.

– Nyt tullut vähän enemmän trendimakuja, mutta hunaja on jäänyt sellaiseksi kivijalaksi. Uskon, että se on tullut jäädäkseen, että ei se sieltä katoa mihinkään, Saarenmaa toteaa.

Lisää aiheesta:

Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – mikä näistä tuotteista on seuraava ruokakauppojen ykköslanseeraus?Lauantaimakkaran myynti lopetettiin, palauteryöppy yllätti valmistajan täysin – klassikkotuotteisiin kajoaminen menee suomalaisilla tunteisiinVesa keksi 30 vuotta sitten kanatuotteen, jota ostetaan yhä liki 11 000 pakkausta päivässä: "Ei osattu odottaa, että räjäyttää pankin"Juustoinen pakastepizza sai kuopiolaisen perheenäidin täysin hämilleen vuonna 1997 – nyt sama tuote on järjetön myyntihittiBroileripaketteihin jyrätään nyt oleellinen muutos: Saako Suomen suosituin kanatuote vihdoin haastajan?Valtava suosio yllätti valmistajankin: Järjetön hittiruoka, jota myydään edelleen 14 000 pakettia päivässä Suomessa
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • Eilen14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • Eilen07:55
    Ruoka

    Jesse odotti Foodoran tilausta lähes kaksi tuntia – taustalta paljastui erikoinen toimintatapa: "Kusevat ravintoloiden muroihin"

  • to17:22
    Ruoka

    Edullinen sesonkiherkku säilyy jääkaapissa jopa kuukausia: "Jos nyt ostaa, niin voi syödä jouluna"

  • to08:34
    Ruoka

    Keititkö vahingossa "surumunan"? Tätä se tarkoittaa

  • ke17:21
    Ruoka

    Kaiverra halloween-kurpitsa helposti – yksi kikka auttaa huomattavasti!