Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin tuoreista Alkon myyntitilastoista ja siitä, millaisia alkoholin nauttijoita me suomalaiset oikein olemme.
Aiheesta keskustelemassa olivat Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen sekä sommelier Samuil Angelov. Katso koko haastattelu pääkuvan videolta.
Tuoreen myyntitilaston mukaan Alkon kolme suosituinta tuotemerkkiä menevät viinoille. Vaikka Angelovin mukaan lista on huolestuttavaa luettavaa, kannattaa muistaa, että kokonaismyyntiä tarkasteltaessa miedot alkoholijuomat ovat edelleen väkeviä suositumpia. Viinien osalta myynti on puolestaan jakautunut yli 10 000 eri tuotteen välille.
Ruokakauppojen olutvalikoima parantunut
Monien oluiden ja lonkeroiden myynti on uuden alkoholilain myötä siirtynyt Alkoista ruokakauppoihin.
– Olutvalikoima on parantunut ruokakaupoissa, ja myyntiin on saatu useita oluttyyppejä, joita ei ole ennen ruokakaupassa ollut, Lehtinen kertoo.
– Kuluttajille se on vaivattomuus; voit ostaa ruoat ja juomat samasta paikasta. Tämä on yksi valintakriteeri, minkä takia olut valitaan juuri ruokakaupasta, Lehtinen lisää.
Videolla asiantuntijat keskustelevat muun muassa juomatrendeistä ja siitä, mihin suomalainen juomakulttuuri on menossa.