Lonkerot MTV:n makutestissä: Juoma "aikuiseen makuun" vei murskavoiton
Toimitus maisteli kymmentä eri lonkerolaatua ja valitsi niiden joukosta suosikkinsa.MTV
Julkaistu 14.08.2015 14:50
Heli Mettänen
heli.mettanen@mtv.fi
Ota selvää, kuinka lonkerot sijoittuivat helteiden kunniaksi järjestetyssä raikkaassa makutestissä!
Lämpimien kelien kunniaksi MTV:n toimitus maisteli kymmentä lonkeroa ja antoi kesäisille juomille omat arvosanansa. Selvisi, että lonkeroissa on hurjasti eroja, ja suomalaisten kauppojen hyllyiltä löytyy greippilonkeroa moneen makuun.
Toimitus valikoi makutestiin kymmenen ruokakaupoissa ja Alkossa myytävää lonkeroa, joita arvosteltiin kouluarvosanoin asteikolla 4–10.
Yksi ylitse muiden
Raadin suosikiksi nousi klassikkolonkero, Hartwall Original Long Drink. Juomalle annettujen arvosanojen keskiarvo nousi peräti 9,5:een. Raati kehui klassikkolonkeroa muun muassa siksi, ettei se ollut maultaan liian makea, vaan selvästi varttuneempaan makuun.
Kakkoseksi makutestissä ylsi Laitilan Into Greippi -lonkero, jolle annettujen arvosanojen keskiarvoksi tuli niin ikään kiitettävä. Laitilan lonkeroa kehuttiin etenkin sen raikkauden ja sitruunaisen vivahteen vuoksi.
Kolmanneksi makutestissä sijoittui A. Le Coqin lonkero, jonka saamien arvosanojen keskiarvo oli 7,8. Myös tätä juomaa kehuttiin sitruunaisen makunsa vuoksi.
Lonkero maistuu suomalaisille
Lonkero on perinteisesti kesäjuomaa, joka maistuu etenkin terassilla. Sinebrychoffin tuotekehityspäällikkö Saara Pöyrin mukaan lonkerotrendi näkyy myös juomien myynnissä.
– Siiderien myynti on pysynyt viime vuosina melko tasaisena. Lonkerot ovat sen sijaan selkeästi kasvattaneet suosiotaan siidereihin nähden, Pöyri kertoo Makuja.fi:lle.
Hartwallin Brand Manager Eeva Ignatius kertoo, että myös Hartwallilla lonkerot tekevät hyvin kauppansa.
– Hartwall Original Long Drinkin myynti kasvaa hyvää vauhtia viennissä ja kotimaassa se on ollut 2000-luvulla vuodesta toiseen Alkon myydyin tuotemerkki. Lisäksi tämän vuoden uutuus, mustaherukan makuinen Original Long Drink Cassis, on saanut erittäin hyvän vastaanoton, Ignatius kertoo.
Lonkero eli long drink
Long drink on alkoholipitoinen juomasekoitus. Lonkero kehitettiin alun perin Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Vähittäiskaupan long drink -juomat sisältävät yli 2,8 til-% ja enintään 4,7 til-% alkoholia. Nämä miedot juomat valmistetaan käymisteitse, ilman tislattua alkoholia.