Mainos
Mainos

Lidlin banaaneihin oleellinen muutos – merkittävä vaikutus Suomen suosituimman hedelmän myyntiin

Lidl siirtyy myymään Suomessa ainoastaan Reilun kaupan banaaneja alkuvuoden 2019 aikana. Banaani on Suomen myydyin hedelmä ja Lidlin päätös tuplaa Reilun kaupan banaanien myynnin koko Suomessa.

Lidl Suomi myy hedelmäosastoillaan jatkossa vain Reilun kaupan banaaneja. Tähän asti myynnissä olleet Rainforest Alliance -sertifioidut banaanit korvautuvat Reilun kaupan banaaneilla asteittain tammi–helmikuun aikana kaikissa Lidl-myymälöissä ympäri Suomen.

Reilun kaupan banaaneihin siirtyvät vuoden 2019 aikana myös Lidl Suomen sisaryhtiöt Ruotsissa ja Tanskassa.

Tuplaa Reilun kaupan banaanien myynnin Suomessa

Päätöksellä on merkittävä vaikutus, sillä banaani on Suomen myydyin hedelmä, jota myydään vuodessa noin 114 miljoonaa kiloa. Vuonna 2017 siitä lähes 12 miljoonaa kiloa oli Reilun kaupan banaaneja. Muuttamalla banaaninsa reiluiksi Lidl tuplaa Reilun kaupan banaanien myynnin Suomessa.

Lidlin Suomessa myymät banaanit tulevat Perusta, Ecuadorista ja Kolumbiasta.

– Haluamme tehdä vastuullisuudesta valtavirtaa. Banaani on suomalaisten suosikkihedelmä, joten sen vaihtamisella reiluksi on iso vaikutus. Päätöksen myötä olemme suurin Reilun kaupan banaanien myyjä Suomessa, kertoo kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Reilu kauppa tarkoittaa banaaninviljelyssä muun muassa kunnollista ja säännöllistä korvausta viljelijälle, työntekijöiden oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämistä sekä tiukkoja ympäristösäännöksiä, joilla suojellaan luontoa.

– Koska banaania ostetaan niin paljon, tuottajayhteisöille kertyy Reilun kaupan lisästä ja banaanin takuuhinnasta merkittävä summa, joka mahdollistaa kestävän tuotannon, Heinrichs toteaa.

 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja