Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Lidl selvitti suomalaisten suosikit: Joulun hittijuoma saattaa yllättää – kaukana luksuksesta

Suomalaiset vaalivat jouluna perinteitä, mutta haluavat silti myös ripauksen luksusta. Joulun ruokajuomiin tämä ei kuitenkaan näytä pätevän.
Suomalaiset vaalivat jouluna perinteitä, mutta haluavat silti myös ripauksen luksusta. Joulun ruokajuomiin tämä ei kuitenkaan näytä pätevän. Shutterstock
Julkaistu 19.12.2017 17:30

MTV LIFESTYLE

Kauppaketju Lidl selvitti suomalaisten jouluruoka- ja juomasuosikkeja. Tutkimus osoitti, että luksusruoat ovat hiipineet osaksi myös suomalaista joulua. 

Suomalainen jouluruoka muuttuu hitaasti ja perinteiset jouluruoat pitävät pintansa. Kuitenkin 52 prosenttia suomalaisista kaipaa perinteisten jouluruokien rinnalle myös vaihtelua uusilla ja erikoisemmilla ruokalajeilla.

Kymmenen vuoden aikana suosiotaan joulupöydässä ovat kasvattaneet muun muassa juustot, äyriäiset sekä riista- ja porotuotteet. Myös kalkkuna ja ankka ovat suositumpia kuin kymmenen vuotta sitten. Makeista jouluherkuista eniten on kasvanut makean täytetyn kakun tai suklaakakun suosio.

– Teettämämme jouluruokatutkimuksen mukaan yleisimmin vaihtelua haetaan lisäämällä joulupöytään kasvis- ja kalaruokia, mutta samalla myös erilaisten luksusruokina pidettyjen ruokien suosio on kasvanut. Meillä tämä on näkynyt kasvavana kysyntänä hienoina pidetyille tuotteille, joita ostetaan perinteistä jouluateriaa täydentämään, kertoo Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Heinrichsin mukaan suomalaiset ovat uskollisia perinteille, mutta moni haluaa silti pöytään ripauksen ylellisyyttäkin. Kymmenen vuotta sitten esimerkiksi äyriäisiä kertoi syövänsä neljä prosenttia Lidlin jouluruokatutkimuksen vastaajista, nyt osuus on tuplaantunut kahdeksaan prosenttiin.

– Toisaalta pohjoismaisesta luonnosta saatavat ruoat, kuten riista- ja porotuotteet, ovat saamassa ansaitsemaansa luksusaseman. Ne ovat uniikkeja ruokalajeja, joilla saa helposti luotua juhlan tuntua, Heinrichs jatkaa.

Suomalainen juo jouluna hanavettä

Vaikka luksus näkyy jouluruoissa, ovat suomalaisten joulun ruokajuomat hyvin arkisia: yleisimmät juomat ovat kyselyn mukaan hanavesi (72 prosenttia) ja maito (69 prosenttia). Kolmanneksi suosituin on punaviini – sitä juo jouluna 64 prosenttia suomalaisista. Punaviiniä juodaan jouluna erityisesti Uudellamaalla, jossa se kuuluu 71 prosentin joulupöytään.

– Toisin kuin ranskalaisena jouluna, Suomessa samppanja ei kuulu yleisesti joulun ruokajuomiin. Kuohuviiniä juo jouluna vain 10 prosenttia suomalaisista ja samppanjaa 4 prosenttia, huomauttaa Heinrichs.

Kuohuviiniä useammin suomalaiset juovatkin esimerkiksi kotikaljaa (40 prosenttia), valkoviiniä (34 prosenttia), lagerolutta (29 prosenttia) tai limonadeja, joita juo 25 prosenttia suomalaisista.

– Meillä jouluna nousee myös erilaisten erikoisoluiden suosio ja kivennäisveden kysyntä, Heinrichs kertoo.

Tutkimustiedot perustuvat Lidlin tilaamaan jouluruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin lokakuussa 2016 ja siihen vastasi 1242 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

*** 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Suomalaiset hankkivat joulupöytään 1,8 miljoonaa litraa punaviiniä – tämä on joulun ykkösruokaKäänne joulukinkkujen myynnissä!Näitä valmisruokia hamstrataan pian S-ryhmän kaupoista – siihen on selvä syyTutkimus paljasti: Jouluruoka on suomalaisille jopa perheen kanssa vietettyä aikaa tärkeämpää – tässä ovat joulupöydän ehdottomat ykkösetJouluperinteistä pidetään sitkeästi kiinni – myös matkustelu houkuttaa: viime vuoden joulukuussa yli puoli miljoonaa ulkomaan matkaaTällaisia herkkuja suomalaiset haluavat joulupöytään – pyhien hittijuoma on kaukana luksuksesta!
JouluJouluruokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Joulu
  • 22.10.13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 18.10.13:17
    Anssi Kela

    Suomirokin "Vihreä kuula" sai järjettömän joulukalenterin: Anssi Kela kertoo, miten aikoo selvitä yli 50 kilon syöntiurakasta

  • 15.10.14:24
    Ruoka

    Käsittämätön joulukalenteri myynnissä: "Peppuun sattunut viikon"

  • 8.10.07:58
    Lifestyle

    Mynämäellä tehtailtiin jo tonttulakkeja – "Meinaan lähteä tämän kanssa kauppaan"