Dubai-suklaa on maailmanlaajuisesti jo niin suosittua, että se näkyy pistaasin saatavuudessa ja hinnassa.
Ökykallis Dubai-suklaa on viime kuukausien aikana herättänyt runsaasti keskustelua meillä ja maailmalla. Ruotsalaislehti Aftonbladetissa ihmeteltiin maaliskuussa, miten nettikaupoissa jopa yli 70 euroa maksava suklaalevy voi olla niin suosittu.
– Aivan mielettömän kallista, siitä huolimatta asiakaskunta kasvaa. Dubai-suklaa näyttää irvokkaalla tavalla tuloerot niin Ruotsissa kuin muuallakin maailmassa, Aftonbladetin toimittaja Jonna Sima kirjoitti.
Kyseessä on Dubaista lähtöisin oleva herkku, joka yhdistelee suosittua knafeh-jälkiruokaa, pistaasitahnaa sekä suklaata. Tuotteesta on myynnissä edullisempiakin versioita. Esimerkiksi Lidl myi aiemmin keväällä erän ketjun oman brändin Dubai-suklaata.
Lue myös: Helsinkiläiskaupasta tuli ilmiö – ihmiset jonottavat 30 euron suklaalevyä
Hittisuklaa aiheutti pistaasipulan
Nyt medioissa kerrotaan Dubai-suklaan suosion johtaneen pistaasipulaan. Financial Timesin mukaan pistaasin tarjonta on romahtanut nostaen samalla raaka-aineen hintaa roimasti.
