Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kohusuklaan suosiolla kalliit seuraukset: "Ostivat kaiken, mitä käsiinsä saivat"

Pistaasipähkinöiden kysyntä ja hinta on noussut Dubai-suklaan suosion vuoksi.
Pistaasipähkinöiden kysyntä ja hinta on noussut Dubai-suklaan suosion vuoksi.Shutterstock
Julkaistu 22.04.2025 09:26

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Dubai-suklaa on maailmanlaajuisesti jo niin suosittua, että se näkyy pistaasin saatavuudessa ja hinnassa.

Ökykallis Dubai-suklaa on viime kuukausien aikana herättänyt runsaasti keskustelua meillä ja maailmalla. Ruotsalaislehti Aftonbladetissa ihmeteltiin maaliskuussa, miten nettikaupoissa jopa yli 70 euroa maksava suklaalevy voi olla niin suosittu.

– Aivan mielettömän kallista, siitä huolimatta asiakaskunta kasvaa. Dubai-suklaa näyttää irvokkaalla tavalla tuloerot niin Ruotsissa kuin muuallakin maailmassa, Aftonbladetin toimittaja Jonna Sima kirjoitti. 

Kyseessä on Dubaista lähtöisin oleva herkku, joka yhdistelee suosittua knafeh-jälkiruokaa, pistaasitahnaa sekä suklaata. Tuotteesta on myynnissä edullisempiakin versioita. Esimerkiksi Lidl myi aiemmin keväällä erän ketjun oman brändin Dubai-suklaata.

Lue myös: Helsinkiläiskaupasta tuli ilmiö – ihmiset jonottavat 30 euron suklaalevyä

Hittisuklaa aiheutti pistaasipulan

Nyt medioissa kerrotaan Dubai-suklaan suosion johtaneen pistaasipulaan. Financial Timesin mukaan pistaasin tarjonta on romahtanut nostaen samalla raaka-aineen hintaa roimasti. 

Kun pistaasipähkinät vielä vuosi sitten maksoivat 7,65 dollaria paunalta, nyt ne maksavat 10,3 dollaria paunalta, kertoo pähkinöitä myyvän CG Hackingin Giles Hacking lehdelle. 

– Pistaasin kysyntä on tällä hetkellä tapissa.

Pistaasipähkinöiden sato jäi viime vuonna pieneksi Yhdysvalloissa, joka on pähkinöiden johtava tuottajamaa. Sato oli myös tavallista laadukkaampi, jolloin tarjolle jäi normaalia vähemmän suklaassa ja muissa ruoissa yleensä käytettyä edullisempaa pistaasia.

Pistaasipulan syynä on myös monenlaisten muiden pistaasituotteiden yleistyminen. Elintarvikevalmistajat lanseerasivat vuonna 2023 erilaisia pistaasipohjaisia tuotteita, kuten pistaasilevitteitä, koska pistaasia riitti tuolloin yli kysynnän. Heikon sadon ja kasvaneen kysynnän vuoksi tilanne on kuitenkin nyt päinvastainen. 

– Tarjontaa ei ollut paljon, joten kun Dubai-suklaa tuli kuvioihin, suklaavalmistajat ostivat kaiken, mitä käsiinsä saivat.

Financial Timesin mukaan Iranista, maailman toiseksi suurimmasta pistaasintuottajamaasta, on viety viimeisen puolen vuoden aikaan ennätysmäärät pistaasia Arabiemiraatteihin.

Lue myös: Tässä on paras tumma suklaa!

"Olemme aivan äimänä kysynnästä"

Dubai-suklaan suosio on yllättänyt monet makeisvalmistajat, jotka ovat joutuneet painiskelemaan myös alati kallistuvan kaakaon saatavuuden kanssa.

– Tuntuu kuin Dubai-suklaa olisi tullut tyhjästä, ja yhtäkkiä näet sen jokaisessa ruokakaupassa, toteaa Ison-Britannian luksussuklaabrändejä omistavan Prestat Groupin toimitusjohtaja Charles Jandreau Financial Timesille. 

Samaa pohtii myös sveitsiläisen suklaatehtaan Läderachin toimitusjohtaja Johannes Läderach. 

– Olemme aivan äimänä Dubai-suklaan kysynnästä. Toimme suklaata markkinoille muutama kuukausi sitten, ja suosio ei vain lopu, se vain kasvaa ja kasvaa. 

Katso myös: Dubai-suklaan makutesti

2:36Kymmenien eurojen suklaalevy nousi hitiksi – testasimme Lidlin "halpisversion"Kymmenien eurojen suklaalevy nousi hitiksi – testasimme Lidlin "halpisversion".

Lue myös: Kohuttu suklaalevy voi maksaa yli 70 euroa – nyt iskee Lidl

Lähde: Financial Times

Lisää aiheesta:

Irtokarkki, josta tuli yhtäkkiä todella suosittu – ilmiö selittää makeisten hurjaa menekkiäKohuttu suklaalevy voi maksaa yli 70 euroa – nyt iskee LidlHuomasitko? Suosikkituotteesta pula myös suomalaiskaupoissaRanskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstäSipsipussi 11,90 euron tarjouksessa suomalaiskaupassa – syy hämmästyttävään hintaan on yksinkertainenMikä ihmeen Prime? Nuoriso sekosi juomasta, joka maksaa Suomessa jopa 17 euroa pullolta
SuklaaRuokaPähkinätIlmiötMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Suklaa
  • ti10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Joulu

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt

  • 15.9.17:14
    Ruoka

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • 6.9.17:31
    Ruoka

    Nyt on helppo brownie! Ellimaijan ohjeella "ihanan tahmea" lopputulos

  • 7.8.07:44
    Ruoka

    Karu muutos suklaalevyihin – miten leipominen nyt onnistuu?