Kevään ykkösvihannes on todellinen terveyspommi – tiesitkö näitä hyötyjä?

parsa
Parsa on parhaimmillaan keväällä. Shutterstock

Tuore parsa on varsinainen terveyspommi, joten parsaa kannattaa popsia kaksin käsin nyt, kun sesonki on parhaimmillaan.

Parsakauden alku on varma kevään merkki. Paras parsasesonki on huhti-toukokuussa, kun Euroopan parsakausi on parhaimmillaan.

Parsa on paitsi herkullista, sillä on myös runsaasti hyviä terveysvaikutuksia.

1. Vitamiinit

Parsa on täynnä terveellisiä ravinteita. Parsa on mainio kuidun lähde, mutta siinä on myös runsaasti A-, C-, E- ja K-vitamiineja sekä kromia.

2. Antioksidantit

Parsa on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Antioksidantit auttavat kehoa taistelemaan soluja vahingoittavia vapaita radikaaleja vastaan. Tämä voi auttaa hidastamaan ikääntymisen vaikutuksia.

3. Folaatti

Parsa tekee hyvää myös aivojen terveydelle. Parsassa on vihreiden lehtivihannesten tavoin runsaasti folaattia, joka yhdessä B12-vitamiinin kanssa auttaa pitämään aivot pidempään hyvässä kunnossa.

4. Diureettiset vaikutukset

Parsassa on runsaasti asparagiinia, joka on luonnollinen diureetti. Asparagiini lisää virtsaneritystä ja auttaa kehoa poistamaan ylimääräisiä suoloja. Tämä on hyväksi etenkin turvotuksesta tai korkeasta verenpaineesta ja muista sydänsairauksista kärsiville.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja