Kesän 2015 juomatrendit: Kotimaisuus, keveys ja käytännöllisyys kiinnostavat

mansikka, drinkki, juoma
Mansikkaista ja kuplivaa – siitä on tämä kesä tehty! Shutterstock

Millaisia juomia suomalaiset nauttivat tulevana kesänä? Entä arvaatko mitä makua suomalaiset suosivat kesän juomissaan? 

Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi paljasti alkoholijuomien kesän kuluttajatrendit. Esimerkiksi läpinäkyvyys on iso kuluttajatrendi tällä hetkellä.

– Ajatellaan, että yritysten tulee olla eettisiä ja turvallisia ja tehdä hyvää. Olemme alkoholijuomissa todenneet kuluttajatutkimuksen kautta, että tässä kategoriassa tämä ei vielä täysillä näyttäydy, mutta varmasti pian, sillä kaikkialla muualla tämä jo näkyy. Alkoholijuomissa tässä vaiheessa tärkeintä on itse tuotteen turvallisuus ja eettisyys, kun taas elintarvikepuolella – ja etenkin muotiteollisuudessa – myös yrityksen tulee toimia eettisesti, Sorsakivi kertoo.

Kotimaisuus kiinnostaa

Myös tuotteen kotimaisuus kiinnostaa suomalaisia. Suomalaisen Työn Liiton tänä vuonna teettämän barometrin mukaan 70 prosenttia suomalaisista valitsee aina tai useimmiten suomalaisen tuotteen, jos sellainen on saatavilla. Tämä siitäkin huolimatta, että kotimaisuus saattaa tuoda tuotteelle hieman lisää hintaa.

– Tämä kiinnostus on noussut vuoden sisään, kun asian puolesta kampanjoitiin paljon, Sorsakivi kertoo.

Helppoa ja käytännöllistä

Kiireinen arki houkuttelee puolestaan helppouteen myös alkoholijuomien osalta.

Toisaalta tuotteelta vaaditaan helppoutta eli hyllystä täytyy löytyä sopivankokoinen pakkaus – oikea pakkaus oikeaan paikkaan.

– Kun suomalaiset löytävät jonkun hyvän tuotteen, he haluaisivat samaa tuotetta kaikissa eri koissa ja eri pakkausratkaisuissa, jotta voisi käyttää aina sitä itselle mieluisinta tuotetta siinä hetkessä oikeassa pakkauksessa, Sorsakivi sanoo.

Myös nettiostaminen kiinnostaa: TNS-gallupin tekemän tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista haluaisi ostaa alkoholia nettikaupoista.

Alkoholijuomilta halutaan helppoutta myös käytössä. Erityisesti tämä näkyy cocktail-kulttuurissa, eri ratkaisuilla cocktail-kulttuuria voidaan tuoda lähemmäs kaikkia.

– Jotkut toki tykkäävät tehdä itse ja sekoitella hienoja juttuja kotonakin, mutta kaikilla ei ole siihen ehkä halua, aikaa, osaamista tai jotenkin kokee sen muuten vain vaikeaksi tai siihen on vähän kynnystä, Sorsakivi perustelee helposti käytettävien tuotteiden kysyntää.

Keveyttä vuoden ympäri

Makumieltymykset muuttuvat, mutta kantava linja on näkynyt pitkään. Erityisesti nuorilla kuluttajilla on toive keveistä ja helpoista juomista sekä aidoista mauista.

Altian kuluttajatutkimuksessa suomalaisilta kysyttiin maustettujen alkoholijuomien mieluisinta makua. Selvisi, että mansikka on edelleen suomalaisten suosikkimaku!

– Kuplivat juomat ovat olleet nousussa todella pitkään ja niiden joukossa on näkynyt uusia sovelluksia, kuten kuohuviinicocktaileja. Esimerkiksi erilaisia bellini-variaatioita on näkynyt ulkomaisissa blogeissa, Sorsakivi kertoo.

KATSO RESEPTI:  Karviaismarja-bellini

Keveystrendi näkyy jopa selkeästi talvisesonkiin liittyvissä glögeissä. Kun kuluttajilta nimittäin kysyttiin makumieltymyksiä glögeistä, vastauksissa toivottiin kevyempiä ja raikkaita makuja. 

– Keveys ei siis ole pelkästään kesäsesongin juttu.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!