Mainos

Kaupan hyllyiltä löytyy nyt Juliuksen, 12, Minjan, 11, ja Roopen, 11, suunnittelemia ruokia: Yhtä asiaa eivät halunneet mukaan valmisruokiin

Saarioinen kehitteli yhteistyössä lapsien kanssa uusia valmisruokia kaupan hyllyille. 

Saarioinen otti sadat lapset mukaan ideoimaan heille maistuvia aterioita. Ideoinnista syntyi kaksi valmisruokaa: lihapullat ja punaiset makaronit sekä kirjolohikebakot ja lohkoperunat. 

– Tärkeimpinä asioina lasten mielestä uusissa valmisruoissa olivat selkeät maut ja raaka-aineet, miedot mausteet ja yksinkertaisuus eli se, että lapset näkevät, mitä syövät. Tärkeää oli myös se, että kastikkeen saa lisätä ruokaan itse, sanoo Saarioisten kuluttajakokemuksesta vastaava johtaja Tia Yrjölä.

Yllättävää oli se, että lapset eivät halunneet aterioihin mukaan kypsennettyjä kasviksia, vaan halusivat mieluummin syödä kasvikset tuoreina. Siksi pakkaukseen lisättiin kehotus kasvisten lisäämisestä aterian yhteyteen. Toinen yllätys oli se, että lapset tykkäsivät kaikista vaihtoehdoista eniten juuri kalaruoasta.

"Lämpimät kasvikset eivät sovi ruokaan"

12-vuotias Julius oli mukana suunnittelemassa uusia lastenruokia.

– Oli mielenkiintoista päästä näkemään, miten ruokaa valmistetaan ruokatehtaassa ja kuinka tarkkaa suunnittelu on. Ruoat oli herkullisia, mutta lämpimät kasvikset eivät sovi ruokaan. Mieluummin syön tuoretta kurkkua ja tomaattia, Julius kommentoi.

Saarioisten mukaan usilla valmisaterioilla ei haluta korvata perheen yhteistä ruokahetkeä vaan tuodaan lapsen iltapäivään sopivan kokoinen ravitseva ateria, jonka lapsi voi itse lämmittää, esimerkiksi ennen harrastuksia syötäväksi. Tällainen toive esille nousi lapsiperheille tehdystä tutkimuksesta. 

Lapset osallistuivat aktiivisesti myös tuotesarjan mainonnan suunnitteluun. Helsingin Suutarilan ala-asteen lapset kehittelivät lastenaterioille mainoskäsikirjoituksia, joista televisiomainokseksi asti päätyi 11-vuotiaan Henrikin ideoima seikkailu valaan vatsassa. 

Valmisruokien suosio on kasvanut viime vuosien aikana huimasti. 
Valmisruokamarkkina on yksi päivittäistavarakaupan nopeimmin kasvavia ryhmiä, ja se on kasvanut tuoretuoteryhmistä eniten euroissa mitattuna. Saarioisella valmisruoan myynti on kasvanut yli 10 prosenttia vuosina 2018 ja 2019. Kasvu on voimakkainta puuroissa, keitoissa, annosaterioissa ja mukaan otettavissa salaateissa ja välipaloissa. Lapsiperheiden ohella sinkku- ja pientaloudet korostuvat valmisruokien suurkuluttajina, eli kyseessä on koko Suomea koskeva ilmiö.

Lähde: Saarioinen

***

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja