Yhä useampi matkustaja lähtee laivalle laadun, ei määrän perässä. Tämä näkyy myös myynnissä.
Kun puhutaan laivamatkustamisesta, monelle tulee ensimmäisenä mieleen viinanhuuruiset yöt ja pitkäksi venyneet illat, mutta nykyisin on toisin. Tallink Duty Free Beverage Managerin Nele Nedaškovskajan mukaan alkoholin myynti laskee laivoilla koko ajan. Viime vuonna cocktailien kulutus laski peräti kolmekymmentä prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että matkustajat eivät enää käyttäisi laivan baarin palveluja, vaan siitä, että ihmiset keskittyvät nykyisin määrän sijasta laatuun.
– Ihmiset ovat valmiita maksamaan 12 euroa hyvästä juomasta. Juomavalikoimaa onkin kehitetty, ja kehitetään edelleen vastaamaan paremmin asiakkaiden vaatimuksia. Ei tarjoilla juomia vain "on the rocks", vaan tarjotaan jotain nautittavaa ja ikimuistoista, Nedaškovskaja kertoo.



