Kalatuotteiden suosio kasvussa: Helsinkiläisessä K-supermarketissa myydään saman verran sushia kuin banaania

sushi
Suomalaiset ovat innostuneet syömään sushia. Shutterstock

K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimuksen julkistustilaisuudessa paljastettiin, että suomalaiset ostavat entistä enemmän erilaisia kalatuotteita. Kauppiaat ovat huomanneet arjessaan selvän muutoksen kalatuotteiden menekissä.

– Jos ennen sanottiin, että suomalaiset syövät kalaa kerran viikossa, niin nykyään sitä halutaan syödä varmaan useamminkin, K-Supermarket Mustapekan kauppias Jouni Ekholm toteaa.

Sushin myynti hurjassa kasvussa

Kalatuotteiden suosio kasvaa Suomessa muun muassa kalapihvien ja -pullien saralla. Huomattavin muutos on kuitenkin nähtävissä siinä, että suomalaiset ovat innostuneet syömään sushia. Esimerkiksi helsinkiläisessä K-supermarket Mustapekassa myydään saman verran sushia kuin banaania.

Sushivillitys on vallannut Suomessa erityisesti kaupunkilaiset, mutta vähitellen Japanista tuttu herkku on saanut jalansijaa myös harvemmin asutuilla paikkakunnilla. 

– Sushi on erityisesti yliopistokaupunkien ilmiö, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja