Kalalajeissa isoja eroja – näistä saat eniten terveellistä rasvaa!

lohi5
Shutterstock

Kalaa on hyvä syödä kahdesti viikossa kalalajeja vaihdellen. Tiedätkö, mistä kaloista saat eniten tarpeellisia kalanrasvoja?

Kalojen rasvaisuus vaihtelee 0,5–30 prosentin välillä. Kalan rasva on pehmeää ja siksi tärkeää. Kalan sisältämät rasvahapot ovat erityisen tärkeitä muun muassa aivojen, keskushermoston ja näkökyvyn kehitykselle. Kalan rasvoilla voi olla vaikutusta myös mielialaan.

Kalaa suositellaan syötäväksi pari kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Syöntisuosituksissa on kuitenkin muutamia poikkeuksia. Tutustu suosituksiin kokonaisuudessaan Eviran sivuilla.

Vähärasvaisia kaloja:

  • hauki
  • ahven
  • kuha
  • made
  • muikku
  • kampela
  • turska
  • särki
  • siika
  • turska

Runsasrasvaisia kaloja:

  • lohi
  • kirjolohi
  • ankerias
  • makrilli

Lähteet: Evira, Prokala

MTV LIFESTYLE

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja