Mainos
Mainos

Jymy-yllätys suomalaiselta lihafirmalta – nyt meni burgeri uusiksi: "Menee täydestä useimmille sekasyöjille"

Vegetuotteita lanseerataan kilpaa ja nyt mukaan markkinoille astelee jälleen uusi lihatalo. Kannuslainen lihafirma Pouttu tuo kauppoihin ensimmäisen suomalaisen lihalta maistuvan kasvilihatuotteen. 

Pouttu tuo myyntiin herneproteiinista valmistettavan Muu burgerpihvin, jonka maku ja koostumus muistuttaa lihaa.

– Muu on ensimmäinen suomalainen kasvilihasta tehty tuotesarja, jonka tuotteet on suunniteltu lihansyöjille. Jos vertaa muihin markkinoilla oleviin kasviproteiinituotteisiin, niin Muun etu on sen erehdyttävästi lihaa muistuttava maku ja rakenne. Muu maistuu aivan lihalta, Poutun toimitusjohtaja Mikko Karell sanoo.

Lihatalon mukaan uutuustuote on verrattavissa Suomessa tänä kesänä myyntiin tulleeseen amerikkalaiseen Beyond Meat -pihviin. Kotimainen Muu-versio on kuitenkin tuoretuote, kun Beyond Meatia myydään pakasteena. 

– Muu on Suomessa tehty ja meillä on tekeillä siitä 14-osainen tuotesarja. Muu tulee olemaan myös selkeästi edullisempi. Me tosin emme koe, että Muu kilpailisi muiden kasviproteiinituotteiden kanssa. Sen kilpailija on punainen liha. Se, josta Pouttu talona tunnetaan, Karell sanoo.

Tavallaan Muu siis kilpailee Poutun muiden tuotteiden kanssa. 

"Jos mitään ei muuta, mikään ei muutu"

Pouttu on valmistanut kasvipohjaisia tuotteita jo 15 vuotta. Hyppäys uuteen on silti perinteiselle lihatalolle suuri.

– Mietimme, mikä todella on ydinosaamistamme. Ja kun kaikki muu riisuttiin, jäljellä jäi maku. Tiedämme miltä suomalaiset haluavat ruokansa maistuvan. Tämä on Poutun suurin lanseeraus kymmeniin vuosiin. Totesimme, että jos mitään ei muuta, mikään ei muutu. Tämä koskee meitä yrityksenä ja samalla myös asiakkaitammekin.

Vegaanisen Muun pääraaka-aine on herne. Lisäksi valmistuksessa käytetään muun muassa vettä, rypsiöljyä ja mausteita. Kehitystyön teki Poutun tuotekehitystiimi ja makumaakarina toimi myös keittiömestari Antti Vahtera.

Muu tulee alkuun myyntiin vain S-ryhmän kaupoissa. S-ryhmän tuoretuoteiden valikoimajohtaja Antti Oksa uskoo uutuustuotteen menestykseen.

 – Jopa 30 prosenttia kuluttajista kokee, että he haluavat vähentää punaisen lihan syöntiä, joten tällaisia vaihtoehtoja tarvitaan. Muu on todella onnistunut uutuustuote, joka menee maun ja rakenteen puolesta täydestä useimmille sekasyöjille. On hienoa, että kotimainen valmistaja on saanut kehitettyä kansainvälisestikin katsottuna näin kiinnostavan tuotteen. Oksa sanoo.

Lähde: Pouttu

***

Näin valmistuvat suomalaisten pikaruokaravintoloiden hampurilaissämpylät:


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja