Mainos
Mainos

Järjetön miljoonamyynti Suomessa – HK:n Sininen on legendaarinen lihapötkylä, josta HIM-rumpali Mika tuunaa huikean makkarasiilin: "Reikiin laitetaan nakit pystyyn"

HK:n legendaarinen Sininen Lenkki on päässyt jo reilusti keski-ikään ja täyttää tänä vuonna 56 vuotta. Herkusta on tuunattu mitä erikoisempia ruokataideteoksia.  

Sininen Lenkki täyttää tänä vuonna 56 vuotta ja legendaarisen tuotteen historia on melkoisen menestyksekäs. Tätä kaikkien aikojen myydyintä HK-tuotetta on syöty Suomessa pelkästään 2000-luvulla yli 200 miljoonaa kappaletta.

Monille Sininen Lenkki on tärkeä makumuisto erityisesti lapsuudesta ja saunapäivistä. Suosikkimakkara on edelleen suosittu erityisesti uunimakkarana. Perinteistä Kansallista lenkkipäivää vietetään tänä vuonna perjantaina 16.8.

– HK Sininen Lenkki on kiinteä osa suomalaista ruokakulttuuria. Taannoin se kuului vakiona illanistujaisten tarjoiluihin ja oli taatusti raavaiden työmiesten ruokaloiden lounaslistalla vähintään kerran viikossa. Vaikka lounasruokaloiden listalta lenkkiä löytää nykyään harvemmin, on se kuitenkin säilyttänyt asemansa suosituimpana uunimakkarana, kertooSuomen lihavalmisteiden kategoriapäällikkö Marika Rikkonen HKScanista.

HIM-yhtyeen rumpali loihti lenkistä makkarasiilin

Sinisellä Lenkillä on vankat kannattajajoukot ja puolestapuhujat. Yksi heistä on HIM-yhtyeen rumpalina suomalaisille tutuksi tullut Gas Lipstick eli Mika Karppinen, joka ravitsi sillä itsensä keikkamatkoilta kotiin palattuaan. Tosin makkarasiiliksi modifioituna.

– Otetaan kokonainen HK Blöö, siis molemmat lenkit, kuoritaan ja pistetään lenkkeihin kuudesta kahdeksaan reikää. Reikiin laitetaan nakit pystyyn ja leikataan niiden päihin vielä äxät, jolloin niistä tulee nauravat nakit. Ja sitten vaan uuniin. Pyhäversiossa on sinappihuntu ja jos oikein haluaa pröystäillä, voi laittaa vielä juustoa ja tomaattisosetta päälle, kertoi Karppinen Sininen Lenkki -kirjassa.

Vanhemmat ikäluokat lenkkifaneja

HKScanin teettämän kyselyn mukaan suurimmat lenkkifanit löytyvät vanhemmista ikäluokista, mutta tuotteen monipuolisuus ja helppokäyttöisyys viehättävät myös nuorempia. Nykyään HK Sinistä Lenkkiä syödään vuosittain noin 10 miljoonaa kappaletta.

– Mukavuudenhalu on selvästi yksi Sinisen Lenkin ystäviä yhdistävä tekijä. Sinisestä Lenkistä saa loihdittua todella helposti ja nopeasti esimerkiksi makkarakeiton, makkarakastikkeen, padan tai uunilenkin, kertoo HKScanin Rikkonen.

Lähde: HK

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja