Suomalaiset ovat uteliaita hyönteisruuan suhteen, mutta menekki on ollut hieman odotettua maltillisempaa, kerrotaan S-ryhmästä ja Keskosta. Suomessa hyönteisiä on saanut myydä elintarvikkeina viitisen kuukautta.
– Fazerin sirkkaleipä oli ensimmäisenä markkinoille tullut tuote, ja kyllähän se tyhjensi pankin. Kiinnostus oli valtavaa, ja kaikki meni mitä saatiin. Tuntuu, että kiinnostus hiipui aika nopeasti, lanseerasimme noin viikko leivän jälkeen sirkkagranolan ja -pastan, mutta niiden kohdalla mielenkiinto jäi vaatimattomammaksi, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Katja Tapio.
S-ryhmän sekä Keskon kaupoissa on kymmenkunta erilaista hyönteistuotetta. Molemmat uskovat hyönteistuotteiden olevan vasta kehityskulun alkupäässä, ja erilaisia tuotekokeiluja tulee markkinoille jatkuvasti.
– Vaihtuvuutta tulee väkisinkin. Varsinkin tuorepuolella valmisruoka- ja makkarahyllyssä on ollut muutamia tuotteita, jotka on jo lopetettu vaatimattoman menekin vuoksi, Tapio kertoo.
Suklaassa sirkkakin menee kokonaisena
Hyönteisruuissa tuntuu pätevän sanonta poissa silmistä, poissa mielestä. Monet ovat valmiita kokeilemaan hyönteisruokaa, jos hyönteiset on piilotettu muuhun tekstuuriin esimerkiksi jauhamalla.
Poikkeuksen tässä tekee Entis-yrityksen Sirkkasuklaa, jonka erät myydään hetkessä loppuun. Näin siitä huolimatta, että suklaapalasten sisältä löytyy kokonainen sirkka.
– Uskomme, että ensin täytyy tehdä porttituotteita, joilla ihmiset saadaan tutustumaan hyönteisiin elintarvikkeina. Me kuitenkin haluamme korvata punaisen lihan kulutusta hyönteisravinnolla, eikä suklaan käyttäminen edesauta tätä, kertoo yrityksen toimitusjohtaja .
