Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Hurja tutkimustulos: Ruokamainoksilla suora vaikutus lasten valintoihin

Shutterstock
Julkaistu 26.08.2016 07:36

MTV LIFESTYLE

Television ruokamainokset voivat yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan vaikuttaa lasten ruokailutottumuksiin. Tulosten perusteella mainokset vahvistavat lasten taipumusta suosia maukkaita ruokia riippumatta siitä, miten terveellisinä tai epäterveellisinä he ruokia pitävät.

Yhdysvaltalaisten tulokset perustuvat kokeeseen, jossa 23 lapselle näytettiin McDonald'sin, Subwayn ja muiden suosittujen pikaruokaketjujen mainoksia aivojen magneettikuvauksen aikana.

Ennen aivokuvauksia lapsia pyydettiin arvioimaan eri ruokien terveellisyyttä ja maukkuutta. Tämän jälkeen lapsille näytettiin aivokuvauksen aikana pikaruokamainoksia sekä muita mainoksia ja mainosten jälkeen heitä pyydettiin uudelleen arvioimaan eri ruokien maukkuutta ja kertomaan haluaisivatko he syödä niitä.

Tulokset osoittivat lasten painottavan valinnoissaan ruokien makua, mikä on tyypillistä lapsille, mutta tuo taipumus voimistui selvästi sen jälkeen, kun lapset olivat nähneet ruokamainoksia. Aivokuvaukset paljastivat lasten myös tekevän päätöksensä nopeammin ruokamainosten jälkeen.

Yhdysvaltalaisten tulokset osoittavat ruokamainosten voivan vaikuttaa lasten ruokavalintoihin ja siihen, mitä ruokia he vanhemmiltaan toivovat. Näin mainokset voivat myös vaikeuttaa terveellisen ruokavalion omaksumista ja noudattamista kotona, tutkijat pohtivat. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat 8–14-vuotiaita.

Tulokset julkaistiin Journal of Pediatrics -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Lisää aiheesta:

Haluatko elää pidempään? Syö näin: "Hyödyt voivat olla merkittäviä"Sisarukset suojaavat ylipainolta – tutkijat havaitsivat hälyttävän piirteen perheen ainoista lapsistaTutkijat löysivät keinon, jolla pitää teinit erossa roskaruoasta – hyödynnä vain kapinahenkeäInstagram-kuvat roskaruoasta saavat lapsesi syömään enemmän – terveysherkuilla ei vastaavaa vaikutustaHerkullinen keino, jolla syöt 30 prosenttia vähemmän kaloreita – vain yksi muttaYksinkertainen keino sai päiväkoti-ikäiset syömään enemmän kasviksia – lautasen ulkonäöllä vaikutusta lasten valintoihin
LapsetMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Lapset
  • Eilen12:30
    Viiden jälkeen

    Moni urheileva lapsi ja nuori kärsii rasitusvammoista – näin niitä voi ehkäistä

  • Eilen09:09
    Sosiaalinen media

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • ti21:11
    Kanada

    Ensihoitajat löysivät kellarista nääntyneen "kuusivuotiaan" – totuus oli vielä hirveämpi

  • ti15:23
    Henkirikokset

    Naapuri järkyttyi Lohjan epäillystä vauvamurhasta: "Olisin pystynyt ehkä auttamaan"

  • 19.10.18:00
    Lastensuojelu

    Lasten laitospalvelujen hintalappu nousi liki 150 miljoonalla vaikka lasten sijoitukset vähenivät – "Täysin kestämätöntä"