Mainos
Mainos

HS: 3-vuotias lapsi itki helsinkiläisravintolassa – jälkipyykistä melkoinen somemyrsky: "Perhe ei ymmärrä lähteä pois, vaikka heidän lapsensa huutaa kuin hullu ravintolassa"

HS Helsinki kertoo välikohtauksesta, joka on johtanut helsinkiläisravintolan maineen romahtamiseen sosiaalisessa mediassa. 

Helsingin keskustan Stockmannilla sijaitsevassa kiinalaisessa Biang-buffetravintolassa sattui elokuun puolivälissä välikohtaus, joka on johtanut melkoiseen somemyrskyyn.

HS Helsingin mukaan tapahtumat saivat alkunsa, kun Tikriti Shabudin oli yhdessä vaimonsa, 76-vuotiaan äitinsä, kolmevuotiaan tyttärensä ja vuoden ikäisen poikansa kanssa syömässä ravintolassa. Shabudinin tytär alkoi yhtäkkiä itkeä kovaan ääneen. Shabudin oli omien sanojensa mukaan jo lähdössä viemään lasta ulos rauhoittumaan, mutta ei ehtinyt toteuttaa suunnitelmaansa ravintoloitsijan sännätessä paikalle.

Shabudin kertoo Helsingin Sanomille ravintoloitsijan puhuneen seurueelle ensin mandariinikiinaksi ja sen jälkeen englanniksi. Koska Shabudin puhuu itsekin hieman mandariinikiinaa, hän ymmärsi ravintoloitsijan viestin:

–  Hänen tarkat sanansa olivat: lähtekää ravintolasta. Ettekö saa häntä [lasta] hiljaiseksi? Tämä on ravintola, ei päiväkoti, Shabudin kertoo Helsingin Sanomille.

Ravintola eri mieltä tilanteen kulusta

Shabudinin puoliso Michelle Chew jakoi kokemuksen seuraavana päivänä Facebookiin ja somemyrsky oli valmis. Pian helsinkiläisravintola alkoi saada ihmisiltä negatiivista palautetta ja ravintola-arvosteluita, jotka romahduttivat paikan kokonaisarvosanan.


Biang-ravintolan toinen omistaja Hui Zhao ei omien sanojensa mukaan voi ymmärtää, mitä pahaa ravintola on tehnyt. Hän pitää tilannetta epäreiluna.

–  Aviomieheni [toinen omistaja] kävi sanomassa perheelle yhden lauseen. Pitäkää huolta lapsestanne. Perheen isä sanoi, että he ovat juuri lähdössä.
Emme tajunneet, että asiakkaita loukattiin, Zhao kommentoi Helsingin Sanomille.

Vaikka tilanteessa onkin ravintolan sana asiakkaan sanaa vastaan, ihmiset ovat asettuneet sosiaalisessa mediassa pääosin asiakkaan puolelle. Zhaon mukaan tilanne ei kuitekaan ole mennyt niin kuin Shabudin ja Chew kertovat. Ravintoloitsijan mukaan 3-vuotias tyttö oli itkenyt jo jonkin aikaa, joten tilanteeseen oli puututtava.  

– Meillä käy paljon lapsiperheitä syömässä. Lapset itkevät, se ei ole yllätys. Tässä tilanteessa vanhemmat eivät välittäneet itkusta ja se alkoi olla epäreilua muita asiakkaita kohtaan. Meidän oli pakko puuttua.

Osa asiakkaista kiittelee: "Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta muualle rauhoittumaan, heidän pitäisi pysyä kotona"

Kaikki eivät kuitenkaan tuomitse ravintoloitsijoiden väitettyä reagointia tilanteeseen. Ravintola on saanut runsaan negatiivisen palautteen lisäksi myös kiitosta joiltain asiakkailta Facebook-sivuilla.

Ravintolaa puolustavien mielestä omistajat toimivat oikein suositellessaan perheelle ravintolasta lähtemistä.

– Erittäin ystävällistä henkilökuntaa. He välittävät asiakkaistaan, kun yksi perhe ei ymmärrä lähteä pois, vaikka heidän lapsensa huutaa kuin hullu ravintolassa. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta muualle rauhoittumaan, heidän pitäisi pysyä kotona, eräs asiakas kirjoittaa Biang-ravintolan Facebook-sivuilla.  

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja