Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
Aasialaista ruokaa. Kuvituskuva.
Aasialaista ruokaa. Kuvituskuva. Shutterstock
Julkaistu 22.08.2019 17:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

HS Helsinki kertoo välikohtauksesta, joka on johtanut helsinkiläisravintolan maineen romahtamiseen sosiaalisessa mediassa. 

Helsingin keskustan Stockmannilla sijaitsevassa kiinalaisessa Biang-buffetravintolassa sattui elokuun puolivälissä välikohtaus, joka on johtanut melkoiseen somemyrskyyn.

HS Helsingin mukaan tapahtumat saivat alkunsa, kun Tikriti Shabudin oli yhdessä vaimonsa, 76-vuotiaan äitinsä, kolmevuotiaan tyttärensä ja vuoden ikäisen poikansa kanssa syömässä ravintolassa. Shabudinin tytär alkoi yhtäkkiä itkeä kovaan ääneen. Shabudin oli omien sanojensa mukaan jo lähdössä viemään lasta ulos rauhoittumaan, mutta ei ehtinyt toteuttaa suunnitelmaansa ravintoloitsijan sännätessä paikalle.

Shabudin kertoo Helsingin Sanomille ravintoloitsijan puhuneen seurueelle ensin mandariinikiinaksi ja sen jälkeen englanniksi. Koska Shabudin puhuu itsekin hieman mandariinikiinaa, hän ymmärsi ravintoloitsijan viestin:

–  Hänen tarkat sanansa olivat: lähtekää ravintolasta. Ettekö saa häntä [lasta] hiljaiseksi? Tämä on ravintola, ei päiväkoti, Shabudin kertoo Helsingin Sanomille.

Ravintola eri mieltä tilanteen kulusta

Shabudinin puoliso Michelle Chew jakoi kokemuksen seuraavana päivänä Facebookiin ja somemyrsky oli valmis. Pian helsinkiläisravintola alkoi saada ihmisiltä negatiivista palautetta ja ravintola-arvosteluita, jotka romahduttivat paikan kokonaisarvosanan.


Biang-ravintolan toinen omistaja Hui Zhao ei omien sanojensa mukaan voi ymmärtää, mitä pahaa ravintola on tehnyt. Hän pitää tilannetta epäreiluna.

HS: 3-vuotias lapsi itki helsinkiläisravintolassa – jälkipyykistä melkoinen somemyrsky: "Perhe ei ymmärrä lähteä pois, vaikka heidän lapsensa huutaa kuin hullu ravintolassa"

–  Aviomieheni [toinen omistaja] kävi sanomassa perheelle yhden lauseen. Pitäkää huolta lapsestanne. Perheen isä sanoi, että he ovat juuri lähdössä.
Emme tajunneet, että asiakkaita loukattiin, Zhao kommentoi Helsingin Sanomille.

Vaikka tilanteessa onkin ravintolan sana asiakkaan sanaa vastaan, ihmiset ovat asettuneet sosiaalisessa mediassa pääosin asiakkaan puolelle. Zhaon mukaan tilanne ei kuitekaan ole mennyt niin kuin Shabudin ja Chew kertovat. Ravintoloitsijan mukaan 3-vuotias tyttö oli itkenyt jo jonkin aikaa, joten tilanteeseen oli puututtava.  

– Meillä käy paljon lapsiperheitä syömässä. Lapset itkevät, se ei ole yllätys. Tässä tilanteessa vanhemmat eivät välittäneet itkusta ja se alkoi olla epäreilua muita asiakkaita kohtaan. Meidän oli pakko puuttua.

Osa asiakkaista kiittelee: "Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta muualle rauhoittumaan, heidän pitäisi pysyä kotona"

Kaikki eivät kuitenkaan tuomitse ravintoloitsijoiden väitettyä reagointia tilanteeseen. Ravintola on saanut runsaan negatiivisen palautteen lisäksi myös kiitosta joiltain asiakkailta Facebook-sivuilla.

Ravintolaa puolustavien mielestä omistajat toimivat oikein suositellessaan perheelle ravintolasta lähtemistä.

– Erittäin ystävällistä henkilökuntaa. He välittävät asiakkaistaan, kun yksi perhe ei ymmärrä lähteä pois, vaikka heidän lapsensa huutaa kuin hullu ravintolassa. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta muualle rauhoittumaan, heidän pitäisi pysyä kotona, eräs asiakas kirjoittaa Biang-ravintolan Facebook-sivuilla.  

Lähteet: HS Helsinki/IS, Biang-ravintolan Facebook-sivut

Lisää aiheesta:

Ravintola New Jerseyssä asetti porttikiellon alle 10-vuotiaille: Loppu "hullulle sotkulle ja tilaa vieville syöttötuoleille"Ravintola kyllästyi turhasta valittaviin asiakkaisiin – vastaa kipakasti vinkujille: "Emme osaa lukea tyhmien ajatuksia..."Suorasukainen lappu ravintolan ovessa raivostutti asiakkaat: "Jos tämä ei onnistu, teitä pyydetään poistumaan ravintolasta""Painukaa h****ttiin ja syökää tavallista ruokaa" – 5 painajaismaista asiakasta ravintoloistaRavintoloitsija tylyttää negatiivisia arvioita antaneita asiakkaita: ”Vedä ruskea paperipussi päähäsi”Suomalaisravintoloitsijan vastaus töykeään palautteeseen saa yhä oudompia käänteitä – ”säikähdin tosissaan”
RuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen11:30
    Linnan juhlat

    Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!

  • Eilen06:45
    Marjat

    Kaksi todellista kuitupommia: Löytyykö näitä marjoja pakastimestasi?

  • pe16:52
    Ravitsemus

    Mitä päivälliseksi? Tätä Hanna Partanen suosittelee perussalaattiainesten sijaan – "Paljon enemmän kuitua"

  • pe08:50
    Ravitsemus

    Näin saat salaatin joukkoon helposti kuitua ja proteiinia

  • to18:59
    Ruokaniksit

    Tämän helpommaksi ei valkosipulin kuoriminen enää voi mennä