Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Hartwall palauttaa myyntiin legendaarisen lonkeron: "Klassikkomakua on toivottu pitkään takaisin"

0:25Hartwallin hittituote joutui törkeän kopioinnin kohteeksi
Julkaistu 14.08.2020 07:45

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Juomavalmistaja Hartwall kertoo tuovansa Helsingin kesäolympialaisiin kehitetyn klassikkolonkeron takaisin myyntiin.

Videolla: Muistatko vielä? Vuonna 2018 Hartwallin hittituote joutui törkeän kopioinnin kohteeksi. 

Klassikkomaku Original Long Drink Brandy tekee paluun uudistuneen Helsingin Olympiastadionin kunniaksi.  Kyseessä on toinen alkuperäisistä lonkeromauista, jotka kehitettiin virkistämään vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisten vieraita.

– Juomassa maistuu brandyn ja Pommacin tasapainoinen makuyhdistelmä. Klassikkomakua on toivottu pitkään takaisin ja nyt vastaamme toiveisiin, iloitsee Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius. 

Viimeksi Original Long Drink Brandy oli markkinoilla vuonna 2012, jolloin juomaa valmistettiin pieni erikoiserä. 

lonkero 2
Hartwall

– Suomalaiset hullaantuivat makuyhdistelmään. On upeaa, miten lonkerosta on tullut suomalaisille sydämen asia ja sitä kutsutaan jopa kansallisjuomaksi, Ignatius jatkaa.

Suomen suurin tapahtuma-areena Helsingin Olympiastadion avaa ovensa yleisölle täysin uudistuneena lauantaina 22.8. starttaavilla avajaisviikoilla.  Hartwallin ja Olympiastadionin yhteistyön juuret ulottuvat Helsingin kesäolympialaisiakin pidemmälle, aina 1920-luvulle saakka. Tuolloin Pommac-juomalla oli oikeus käyttää stadion-tavaramerkkiä tuotteen symbolina jo ennen varsinaisen Olympiastadionin rakentamista.

Olympialaiset toivat mukanaan myös perinteisen lonkeron ja Coca-Colan

Alko esitti aikoinaan Hartwallille pyynnön tuottaa valmiita ja yksittäispakattuja "long drinkejä", sillä lähestyviin vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisiin haluttiin varautua riittävin ja sopivin juomavarannoin. Ajatus oli, että olympiaturisteille olisi helpompi tarjoilla tärkeiden kisojen aikaan nimenomaan kylmää ja raikasta juotavaa.

– Kun kyse oli tuhansista vieraista, niin piti miettiä, että mikä olisi sellainen juotava, jota ravintolat ensinnäkin pystyvät tarjoamaan riittäviä määriä, Hartwallilta kerrottiin MTV:lle jo vuonna 2015.

Hartwall vastasi pyyntöön ja pian uusi juoma syntyi. Original Long Drinkiä eli suomalaisittain lonkeroa tarjoiltiin ensimmäistä kertaa Helsingin olympialaisissa vuonna 1952.

Lonkero ei suinkaan ole ainoa juoma, jota suomalaiset ovat päässeet maistamaan olympialaisten vuoksi. Myös Coca-Cola rantautui Suomeen virallisesti Helsingin kesäolympiakisojen aikaan vuonna 1952.

Sotainvalidien veljesliitto ja olympialaisten järjestelytoimikunta sai The Coca-Cola Companylta lahjoituksena peräti 720 000 pullollista juomaa, joiden jälleenmyynnistä he huolehtivat kisojen aikaan. Coca-Colan myynti oli Veljesliitolle lopulta todella kannattavaa, sillä siitä kertyi tuottoa kaiken kaikkiaan lähes 10 miljoonaa silloista markkaa.

Lue myös: Suomi joi ahkerasti heinäkuussa: Tällä viinillä oli Alkossa kovin kysyntä – yhden oluttyypin suosiossa selkeä pudotus

***

8:40Suomalaisoluen kuohuva historia

Lisää aiheesta:

Oletko huomannut? Lonkerotölkkiin on piilotettu ovela viittausOletko maistanut? Suomalaisbaarien piti aiemmin hakea erikoislupa tämän klassikkodrinkin myymiseen Tiesitkö tätä lonkerosta? Legendaarinen juoma täytti pyöreitä: "Täydellinen esimerkki suomalaisesta innovaatiosta"Tiesitkö, että baarijakkarat olivat ennen ankarasti kiellettyjä suomalaisbaareissa? Tässä syy"Ansaitsisi paikkansa Suomen kansallisjuomana" – Kimi Räikkönen yllättävään lonkeroyhteistyöhönLong Kyrö! Supersuosittu Napue Gin saa yllättävän seuraajan – "onko tässä maailman paras lonkero?"
JuomatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi

  • 26.7.14:35
    Vesimeloni

    Näppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta