Hämmästyttävä paljastus ravintoloista: Asiakkaiden pöydät valitaan törkeästi ulkonäön perusteella

shutterstock_262372751
Valikoituvatko asiakkaiden pöydät ravintoloissa ikävin perustein? Shutterstock

Telegraph-lehti kertoo brittikanava Channel 4:n dokumenttisarjan todistaneen, että ravintoloissa edustavimmille asiakkaille annetaan parhaat pöydät.

Tricks of the Restaurant Trade -dokumentin kuvauksissa selvisi, että ravintolat valikoivat asiakkailleen osoittamat pöydät ulkonäön mukaan. Selvisi, että viehättävimmille asiakkaille annettiin mieluusti pöytä ravintolan etuosista, ja samalla vähemmän viehättävät asiakkaat ohjattiin nurkkapöytiin.

Kauniit naiset saavat parhaat pöydät?

Iso-Britanniassa toteutetuissa testeissä asiakkaita esittäneet mallit lähetettiin kolmeen arvostettuun lontoolaisravintolaan. Jokaisella kerralla mallit ohjattiin suoraan ravintoloiden parhaisiin pöytiin.

Vastaavasti tavalliselta näyttäneet asiakkaat ohjattiin samankaltaisissa tilanteissa lähellä keittiötä tai vessoja katettuihin pöytiin. Tavallisen näköisille asiakkaille kerrottiin myös helpommin, että ravintola on täynnä, eikä pöytää valitettavasti löydy.

Dokumenttisarjan jaksossa kasvaimista kasvoissaan kärsivä näyttelijä Adam Pearson astelee yhteen huippuravintolaan mallikaunotarten vanavedessä. Mallit saavat dokumentissa hänen edellään hyvät paikat ravintolasta, mutta Pearson ystävineen sai joko huomattavasti huonomman pöydän, tai pahoittelut täyden ravintolan vuoksi.

– Ensi kerralla, kun sinut ohjataan istumaan ravintolan perälle, tiedät miksi, Pearson tiivistää.

TV-kokki myöntää yleisen tavan

Brittikokki Simon Rimmer myöntää, että käytetty metodi on hyvin tuttu ravintolamaailmasta. Hänen mukaansa jokaisella ravintolalla on "kultainen pöytä", johon pääsevät istumaan edustavimmat asiakkaat.

– Hyvännäköiset asiakkaat houkuttelevat enemmän ihmisiä ja auttavat takomaan rahaa, jos he istuvat näkyvällä paikalla, Rimmer myöntää.

Myös ravintoloitsija Neil Gill myöntää, että tapaa noudatetaan Briteissä.

– Jokainen haluaa assosioida itsensä siistien ja hyvännököisten ihmisten seuraan. Ihmiset haluavat kokea syövänsä samassa ravintolassa muiden siistien ihmisten kanssa, Gill toteaa.

Lähde: Telegraph


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat