Coca-Colan legendaarinen tuote poistuu valikoimista: "Lojuuko nurkissasi tulevaisuuden kuuma keräilyharvinaisuus?"

Coca Cola kori punainen kokis
Coca-Colan punaisista koreista voi tulla keräilyharvinaisuuksia. Coca-Cola

Vuosikymmeniä käytössä olleet Coca-Colan punaiset lasipullokorit ovat poistumassa käytöstä. Myyntipisteistä saattaa löytyä vielä joitakin kappaleita, jotka myöhemmin keväällä päätyvät murskattavaksi ja kierrätettäväksi materiaalina. 

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille. Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

– Uusi täyttölinjamme mahdollistaa muissa Euroopan maissa suositun Coca-Colan klassikkopullon valmistuksen. Syyskuussa käyttöönotettu uusi pullo muistuttaa sitä lasipulloa, jossa Coca-Cola saapui Suomeen 1952 Helsingin kesäolympialaisiin. Nyt pullot pakataan muovikorien sijasta pahvisiin laatikkoihin, joten vanhat punaiset korit ovat siirtymässä historiaan. Ne eivät kuitenkaan päädy jätteeksi, vaan ne käytetään murskaamisen jälkeen materiaalina uusiin muovituotteisiin, kertoo Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckström.

– Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri

Sinebrychoff ja Suomen Coca-Cola ovat lahjoittaneet 2 000 muovikoria Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kokeellisen muotoilun kurssille. 

Majaileeko nurkissasi tulevaisuuden kuuma keräilyharvinaisuus?

Coca-Cola on jo pitkään tehnyt kansainvälistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa edistääkseen muovin uusiokäyttöä materiaalina. Kun jo uusien tuotteiden suunnitteluvaiheessa mietitään kierrätetyn materiaalin käyttöä, syntyy kokonaan uudenlainen mahdollisuus kehittää jotain uutta.

– 1950-luvulla käytössä ollut, keltainen, puinen Coca-Cola -pullokori on nykyään keräilijöiden himoitsema hittituote. Voi olla, että jonkin ajan kuluessa punaisesta, muovisesta pullokorista tulee samanlainen. Jos nurkissasi on tällainen kori, kannattaa miettiä haluatko päästä siitä eroon vai säilyttää sen. Koreja ei enää tehdä lisää, ja markkinoilla olevat viimeiset korit palautuvat vähitellen Sinebrychoffille ja siten edelleen kierrätettäviksi, Natri sanoo.

Lähde: Coca-Cola

***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.