Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Bacardi lanseerasi laimean "naisten vodkan" ja sai niskaansa viharyöpyn – näin yritys kommentoi

Shutterstock
Julkaistu 20.07.2020 20:02

Jenna Lakka

jenna.lakka@mtv.fi

Bacardi Limited lanseerasi uuden tuotekokoelman, jonka juomien markkinoidaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Uudet tuotteet saivat sosiaalisessa mediassa jäätävän vastaanoton. Aiheesta kertoo Metro UK.

Tuotekokoelman nimi on Plume & Petal, suomennettuna Höyhen & Terälehti. Siihen kuuluu kolme eri makuista vodkaa – persikka, kurkku ja sitruuna. Juomat sisältävät puolet vähemmän alkoholia kuin normaali vodka.

Tuotteet ovat lanseerattu toistaiseksi vain Yhdysvalloissa, jossa niiden on tarkoitus tulla myyntiin elokuussa.

Toimittajille lähetetyssä markkinointimateriaalissa tuotekokoelman kerrotaan olevan suunniteltu ”naisilta naisille”. Materiaalin mukaan se on tarkoitettu moderneille naisille, nautittavaksi toisten naisen seurassa. Inspiraationsa tuote on saanut kylpylämaailmasta.

Markkinoinnille täystyrmäys

Kaikki materiaalin saaneet toimittajat eivät ilahtuneet Bacardi Limitedin tavasta markkinoida tuotetta. Sen kritisoidaan muun muassa vahvistavan sukupuoliin kohdistuvia stereotypioita.

– Juuri se mitä tarvitsin vuonna 2020! Sukupuolitettuja juomia, jotka sisältävät vain puolet normaalista alkoholipitoisuudesta, tylyttää Food & Wine -julkaisun toimittaja Khushbu Shah Twitterissä.

Jos julkaisu ei näy, katso se .

täällä

Tuotelanseeraus sai myös monilta muilta naisilta täydellisen tyrmäyksen.

– Voi luoja, tämä saa minut todella vihaiseksi. He ovat yrittäneet tätä roskaa myös oluiden kanssa. Joka kerta se on mennyt pahasti pieleen, oikeutetusti, kirjoittaa ruokakirjailija Melissa Cole.

– Olemmeko palanneet 50-luvulle? Naiset eivät tarvitse “naisellisia” alkoholijuomia, jotka vihjailevat höyhenistä ja terälehdistä sekä sisältävät vain puolet normaalin vodkan alkoholipitoisuudesta, kommentoi puolestaan käyttäjä Michelanna.

Näin yhtiö vastaa

Lanseerauksen kirvoittaman keskustelun seurauksena Bacardi Limited päätyi kommentoimaan markkinointiaan.

– Juomiamme kehittelevä tiedenainen Shelley Menze halusi uudelleenmääritellä juomiskokemuksen emännöidessään illanviettoa ystävilleen. Intohimoprojektina alkanut tuotekehittely johti uniikin brändin luomiseen, joka vastaa laajempaan kysyntään koskien vähäkalorisia ja vähäalkoholisia juomia, yhtiöstä kerrotaan.

– Olemme tietoisia keskustelusta, joka koskee sukupuolittunutta kieltä markkinoinnissamme. Emme ole siitä ylpeitä, mutta olemme ylpeitä naisista, jotka loivat tuotteen – he ovat alallamme valitettavasti harvinaisuus. Olemme myös ylpeitä tuotteesta, joka maistuu mahtavalta, yritys päättää.

LUE MYÖS: Tässä on maailman suosituin cocktail – oletko koskaan maistanut legendaarista drinkkiä?

Lue kaikki lifestyle-artikkelit

Lähteet: Metro UK, Twitter/Khushbu Shah

***

Videolla keskustellaan juomistottumuksista. Huomenta Suomen vieraana Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen ja Samuil Angelov.

9:08Viiniä vai viinaa - muuttuvatko juomatapamme?

Lisää aiheesta:

Äiti lisäsi lastensa eväsrasioihin alkoholittomia drinkkejä: "Täydellinen lisä koulujen lounaille" – kaikkia ei "vitsi" naurattanut"Johtajanne on ämmä" – olutpanimo sai törkeän palautteen maskipakon takia: Teki vastaiskuna jotain odottamatonta Kosmetiikkajätin synkkä uutuus herätti kritiikkiä tökerön julkaisuajankohdan vuoksi: "Niin harkitsematonta"Nainen ilmoitti tulleensa huumatuksi – sai yökerholta karmean vastauksen: "Oletko sen arvoinen, että..."Arvostetulta uutissivustolta täystyrmäys Aperol Spritzille – suosikkijuoma ei olekaan sitä mitä luulit?Nyt on härskiä! Uutuusolut saa makunsa naisten intiimialueelta
JuomatAlkoholiMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi