Mainos
Mainos

Asiantuntija tyrmää banaaniaamupalan – ei-toivottuja vaikutuksia, joita et ehkä ole tullut ajatelleeksi

Monen aamut ovat kiireisiä ja kaiken kiireen keskellä on helpointa napata aamupalaksi joku hedelmä – kuten banaani. Se ei kuitenkaan ole asiantuntijan mukaan se kaikista paras valinta.  

Yllä olevalla videolla Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin smoothieaamupala.

The Mirror kirjoittaa banaaniaamupalan huonosta puolista.

Banaanit ovat hedelmiä, joissa on muun muassa paljon kalsiumkloridia, B6-vitamiineja ja natriumia. Ravitsemusasiantuntija Daryl Gioffre on kuitenkin sitä mieltä, ettei banaani ole paras valinta aamupalaksi. 

– Banaanit näyttäytyvät loistavalta valinnalta mukaan nappaistavaksi aamupalaksi. Mutta kun banaania tarkastellaan tarkemmin, huomataan ettei se ole hyvä ainoana aamupalana. Banaanista on 25 prosenttia sokeria ja se on kohtuullisen hapan, Gioffre avaa.

Banaani ei pidä nälkää 

Banaanin aiheuttama hetkellinen kylläisyys onkin lyhytaikaista. 

– Banaanit antavat nopean boostin aamuun, mutta tunnet itsesi pian nälkäiseksi ja väsyneeksi. 

Siksipä banaaneja ei Gioffren mielestä kannata syödä ruoan jälkeenkään yksistään. Banaanien happamuutta kannattaa hänen mukaansa  neutralisoida jonkun terveellisen rasvan tai tulisen ruoan kautt. Näin hyvät vitamiinit imeytyvät paremmin. 

Aamupalan syöminen ylipäänsä yleensä kannattaa. Terveyskirjaston mukaan on ihmisiä, joille ei ole haittaa aamupalan väliin jättämisestä. Suurimmalla osalla aamupala kuitenkin auttaa hallitsemaan päivän muita aterioita, eli edesauttaa myös painonhallintaa. 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja