Pääsiäinen näkyy Alkossa vilkastuvana kauppana. Kaiken kaikkiaan pääsiäisviikon myynnin arvioidaan olevan 34 prosenttia normaalia viikkoa vilkkaampaa.
Pääsiäinen on monelle suomalaiselle hyvän ruoan juhlaa. Tämä näkyy myös Alkon kassoilla, joiden kautta kulkee pääsiäisviikolla noin 64 prosenttia enemmän punaviinejä kuin normaalilla viikolla. Hyvän ruoan kanssa halutaan selvästi myös hyviä juomia, sillä prosentuaalisesti eniten kasvaa 13–17 euron punaviinien myynti. Pääsiäisviikolla tämän hintaluokan viinejä myydään liki 90 prosenttia enemmän kuin normaalilla viikolla. Litramääräisesti myydään kuitenkin eniten 7–10 euron punaviinejä, joita suomalaiset ostavat pääsiäisviikolla arviolta 280 tuhatta litraa
Pitkät ateriat näkyvät Alkon myynnin kasvuna läpi tuotevalikoiman ja myös valkoviinien myynti kasvaa 40 prosenttia pääsiäisviikolla. Eniten suosiotaan lisäävät 10–13 euron valkoviinit, joiden myynti kasvaa noin 50 prosenttia. Litramääräisesti pääsiäisviikolla myydään eniten 7–10 euron valkoviinejä, joita ostetaan arviolta noin 180 tuhatta litraa.
Saapuvan kevään ja kesän odotus näkyy myös kuohuviinien myynnin lisääntymisenä. Pääsiäisviikolla Alkoista ostetaan noin 43 prosenttia enemmän kuohujuomia kuin normaalilla viikolla. Hintaryhmittäin myynti kasvaa eniten 10–13 euron kuohuviineissä.
MUISTATHAN! Hyvä emäntä tai isäntä ottaa huomioon myös alkoholittomat vieraansa.
Alkon myynti on pääsiäisviikolla arviolta 34 prosenttia normaalia viikkoa suurempaa. Pääsiäisen vaikutus myyntiin on arvioitu edellisvuoden myynnin perusteella.
