Ensi vuonna suurin suomalaisten ruokavalintoihin vaikuttava ilmiö on tiedostava kuluttaminen, K-ryhmän tuoreessa Ruokailmiöt 2019 -raportissa kerrotaan.
Tutkimustulosten mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Toiseksi suurimpana ilmiönä on arjen hyvinvointi ja kolmantena täsmähyvinvointi.
Videon vinkillä perunoiden kuoriminen käy kätevästi. Artikkeli jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ostoskoreihin kalaa ja lähileipomon leipää
Raaka-aineiden ja tuotteiden osalta vuonna 2019 ostoskoreihin valitaan entistä enemmän muun muassa valmiiksi perattua kalaa, tuoreita yrttejä ja perunaa sekä lähileipomon leipää ja pienpanimo-oluita.
– Ilmiö näkyy kaupoissa siinä, että ostoskoreista löytyy ensi vuonna entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa. Kauramaito on jo lyönyt itsensä läpi viimeisen parin vuoden aikana,a, K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar toteaa.
– Tänä vuonna myös muovi on puhuttanut kuluttajia. Tämä näkyy selvästi tutkimustuloksissa ja voi odottaa, että muovituotteiden välttäminen korostuu asiakkaiden valinnoissa.
