Mainos
Mainos

Aiotko sinäkin ostaa hittikinkun? Tällaisia joulukinkkuja suomalaiset himoitsevat nyt joulupöytiinsä – ruotsalaisilla täysin eri maku!

HK:n mukaan yhä useampi suomalainen valitsee joulupöytäänsä pienen, noin kilon painoisen kinkun. Ruotsissa sen sijaan joulupöytiin himoitaan kypsiä kinkkuja.  

Katso videolta ohjeet joulukinkun kuorruttamiseen. 

Suomessa myydään vuosittain noin 6,1 miljoonaa kiloa kinkkua ja tästä määrästä noin 20 prosenttia myydään ja syödään joulukinkkuina.

Kinkkujen kokonaismyynti on säilynyt ennallaan läpi vuosikymmenen, ja HKScanin teettämän kyselytutkimuksen perusteella suomalaiset eivät ole valmiita luopumaan tästä joulupöydän tähdestä.

Pienet ja kypsät kinkut tekevät tuloaan

Vaikka kinkku kuuluu perinteisesti suomalaispöytään, kinkku ei ole aina sama, vaan myös kinkuista on havaittavissa erilaisia trendejä.

HKScanin markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimon mukaan suomalaisten suosikki on 5–7 kiloinen luuton tai potkallinen joulukinkku, mutta etenkin pienten kinkkujen rooli on kasvamassa kovaa vauhtia.

Tällä hetkellä noin neljäsosa kuluttajista kertoo 1–1,5 kilon kinkun kuuluvan jouluun, ja lähes 30 prosenttia kertoo harkitsevansa tähän pienempään kokoon siirtymistä. Pienempi kinkkukoko korostuu etenkin nuoremmissa ikäluokissa.

– Suunta pienempiin kinkkuihin on ollut jo pidemmän aikaa. Pienet taloudet kasvavat ja suurperheet laskevat, joten tämä on selkeä suuntaus, joka ajaa pienten kinkkujen suosion suuntaan, Terimo kertoo.

Tuore- ja pakastekinkkujen myynnin jakautuminen 2017


Osuus kinkkumäärästä
Trendi
Perinteinen joulukinkku, kokonainen n. 10–12 kg
n. 5%laskeva
Juhlakinkku n. 4–8 kg
n. 70 %stabiili
Pienet kinkut n. 1,5–4 kg
n. 25 %nouseva


Jos pienet kinkut tekevät tuloaan, niin tekevät myös kypsät kinkut, vaikka vielä kypsien kinkkujen markkinat ovat verrattain pieniä. Meillä kypsien kinkkujen ja siivutettujen osuus koko kinkkumarkkinasta on noin 20 prosenttia. Ruotsissa kypsät kinkut ovat huomattavasti suuremassa roolissa.

– Ruotsissa kypsien kinkkujen markkinat ovat valtavat. Siellä ostetuista kinkuista jopa kaksi kolmasosaa on kypsiä. Meillä osuus on huomattavasti pienempi, Terimo kertoo.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja