Ytimekäs twaarna valloittaa Twitterissä, mikä se on?

Kirkko haluaa panostaa entistä enemmän myös sosiaalisessa mediassa mukanaoloon. Uusin ilmiö on mikroblogipalvelu Twitterissä leviävät minisaarnat.

Twaarna-esimerkkejä

#twaarna Rukous on paitsi pyytämistä ja kiittämistä myös sinuiksi tulemista sen todellisuuden kanssa, jota emme aina voi hallita.

#twaarna Juuri tähän hetkeen sitoutuminen, sen sietäminen ja jopa rakastaminen ovat välttämättömiä, jotta tulevaisuus ei peittyisi pimeään.

#twaarna Järisyttävintä epäoikeudenmukaisuutta on armo.

Twaarnat on poimittu piispa Tapio Luoman Twitter-tililtä.

– Parasta twaarnoissa on ytimekkyys. Juuri ytimekkyytensä takia ne saattavat jäädä elämään lukijoiden mielissä ja tehdä siellä omaa työtään, kertoo ahkera twaarnaaja, Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma.

Idea minisaarnoista syntyi Espoon hiippakunnassa viime syksynä.

– Mietittiin, olisiko mahdollista hyödyntää Twitteriä saarnan ja kristillisen uskon ympäristönä, Luoma muistelee.

Yli puoli vuotta minisaarnoja Twitterissä jakanut piispa Tapio Luoma ideoi twaarnat raamatuntekstien ja kirkkopyhien pohjalta. Oma haasteensa on sovittaa sanottavansa vain 140 merkkiin, mikä on Twitterin viestien, twiittien, enimmäismitta.

– Siinä se viehätys ehkä piileekin. Pystynkö ilmaisemaan jotakin tärkeää ja merkityksellistä niin lyhyesti, että se mahtuu sallittuun merkkimäärään. Ja tavalla, joka kuitenkin jättää ajattelemisen aihetta lukijoille, Luoma pohtii.

Somen kautta ihmiset esille

Evankelis-luterilaiselle kirkolle on tärkeää olla siellä, missä ihmiset ovat. Twitterin lisäksi kirkko on mukana Facebookissa, erilaisissa videoblogeissa sekä keskustelupalstoilla.

Helsingin ja Tampereen seurakunnissa on myös aloitettu yhteisöpalvelu Instagramissa toimiva kuvahartaus.

– Sosiaalisen median kautta voimme tuoda esille sitä hyvää työtä, mitä seurakunnissa tehdään. Ja samalla kertoa myös tarinoita ja kasvoja siitä, millainen kirkko oikein on, kertoo yhteisökoordinaattori Minna Jaakkola kirkon yhteisestä verkkotyöstä.

Kirkko on saanut seurakuntalaisilta hyvää palautetta sosiaalisessa mediassa läsnäolosta. Erityisesti nuorten tavoittaminen on netin yhteisöpalvelimien kautta helpompaa.

– Nähdään, että kirkko tulee lähemmäs ja paremmin saataville.  Ehkä kuva kirkosta muuttuu sen myötä myös rennommaksi, Jaakkola pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat