Kaupunginjohtaja Tytti Määttä näkyy ja kuuluu sosiaalisen median kaikilla kanavilla. Tekstipäivitykset syntyvät sujuvasti muun työn lomassa, mutta videoita Määttää tunnustaa muokkaavansa kotitöinä. Seuraavan päivän päivityksiä tulee pohdittua myös hiihtolenkillä.
– Oma toimintatapani somessa on ratkaisukeskeinen. Minä en riitele siellä, Määttä muotoilee.
Määttä esiintyy sosiaalisessa mediassa tietoisesti kaupunginjohtajaprofiililla. Hän käyttää somea johtamisen välineenä ja Kuhmon markkinointiin hengästyttävällä vauhdilla.
Kuhmo on saanut runsaasti myönteistä julkisuutta sosiaalisessa mediassa sen jälkeen kun Määttä aloitti kaupunginjohtajana. Hänestä on tullut somessa yksi aktiivisimmista kuntajohtajista.
– Aktiivisuus ei ole paras mittari. Sisällöt ovat tärkeimpiä kuntalaisille. Yksi mittari on myös se miten saa oman henkilöstön viestimään somessa.
Vaalasta Kuhmoon
Määttä ryhtyi aktiiviseksi somettajaksi edellisessä työpaikassaan Vaalan kunnanjohtajana. Ansiot oli pantu merkille kun hän haki Kuhmoon.
– Kyllä sillä varmaan oli merkitystä. Tänne haettiin kaupunginjohtajaa joka johtaa myös viestintää.
Määtällä on somessa kolme pointtia. Hän esittelee siellä Kuhmon palveluja ja kaupungin työntekijöitä, edistää kaupungin tunnettuutta jakamalla tietoa yrityksistä ja muusta kuhmolaisesta osaamisesta.
– Kolmas teema on harvaan asutun maaseudun elämän esittely, kertoo maatilalla syntynyt kuntapomo.
