Pikkupaikkakunnan kunnanjohtaja somettaa Kuhmosta hengästyttävällä vauhdilla: "Välillä aika riittää ja välillä ei, tämä on elämäntapa"

2:11
Kunnanjohtaja Tytti Määttä nosti Kuhmon parrasvaloihin.

Kaupunginjohtaja Tytti Määttä näkyy ja kuuluu sosiaalisen median kaikilla kanavilla. Tekstipäivitykset syntyvät sujuvasti muun työn lomassa, mutta videoita Määttää tunnustaa muokkaavansa kotitöinä. Seuraavan päivän päivityksiä tulee pohdittua myös hiihtolenkillä.

– Oma toimintatapani somessa on ratkaisukeskeinen. Minä en riitele siellä, Määttä muotoilee.

Määttä esiintyy sosiaalisessa mediassa tietoisesti kaupunginjohtajaprofiililla. Hän käyttää somea johtamisen välineenä ja Kuhmon markkinointiin hengästyttävällä vauhdilla.

Kuhmo on saanut runsaasti myönteistä julkisuutta sosiaalisessa mediassa sen jälkeen kun Määttä aloitti kaupunginjohtajana. Hänestä on tullut somessa yksi aktiivisimmista kuntajohtajista.

– Aktiivisuus ei ole paras mittari. Sisällöt ovat tärkeimpiä kuntalaisille. Yksi mittari on myös se miten saa oman henkilöstön viestimään somessa.

Vaalasta Kuhmoon

Määttä ryhtyi aktiiviseksi somettajaksi edellisessä työpaikassaan Vaalan kunnanjohtajana. Ansiot oli pantu merkille kun hän haki Kuhmoon.

– Kyllä sillä varmaan oli merkitystä. Tänne haettiin kaupunginjohtajaa joka johtaa myös viestintää.

Määtällä on somessa kolme pointtia. Hän esittelee siellä Kuhmon palveluja ja kaupungin työntekijöitä, edistää kaupungin tunnettuutta jakamalla tietoa yrityksistä ja muusta kuhmolaisesta osaamisesta.

– Kolmas teema on harvaan asutun maaseudun elämän esittely, kertoo maatilalla syntynyt kuntapomo.

Määttä jakaa sisältöjään kaikkiin keskeisiin sosiaalisen median kanaviin kohderyhmien mukaan. Hän on mukana Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, Snapchatissa ja Youtubessa. Lisäksi hän kirjoittaa aktiivisesti blogeja ja kolumneja.

– Blogit eivät todellakaan ole vielä mennyttä kamaa. Niissä pystyn avaamaan asioita perusteellisemmin.

Elämäntapa yli virka-ajan

Monet kuntajohtajat ovat olleet kiinnostuneita Määtän ajankäytöstä.

– Sitä kysytään paljon. Hyvä päivitys kaikkiin kanaviin ottaa aiheesta riippuen 15-30 minuuttia. Kuvien ja videoiden muokkausta tulee toki tehtyä paljon myös illalla.

– Välillä aika riittää ja välillä ei. Tämä on elämäntapa, Määttä myöntää.

Kollegat ovat kysyneet myös konkreettisia neuvoja sometuksen aloittamiseen. Hän kiertääkin puhumassa aihepiiristä eri tilaisuuksissa. Määttä korostaa kouluttautumisen merkitystä.

– Täytyy tuntea eri kanavien toimintatavat ja tekniikat. Silloin päivitykset sujuvat nopeasti.

Määttä muistuttaa myös kriisiviestinnästä.

– Meillä oli täällä vuosi sitten vakava tykkylumikriisi ja silloin käytimme paljon sosiaalista mediaa kuntalaisten palvelemiseksi. Sen toteuttamisesta on kysytty minulta useita kertoa.

Vastauksia kriitikoille

Kuntajohtajilla on oma WhatsApp -kanava ja sielläkin Määttä on aktiivinen.

– Siellä voi jakaa työpaineita. Jos on ollut hankala päivä, toiset sparraa ja auttaa.

Määttä jakaa oman kalenterinsa avoimesti somessa. Hän kertoo viikoittain mitä aikoo työkseen tehdä. Välillä hän jätti kalenterin pois ja sai heti palautetta.

– Kysyin kuntalaisilta halutaanko kalenteria ja näköjään haluttiin, Määttä nauraa.

Omaa yksityiselämää hän kuitenkin rajaa selvillä reunaehdoilla.

– En jaa lasten kuvia tai perheen asioita, pidän rajani. Minulla on riittävästi teemoja muutenkin.

Palaute on ollut Määtän mukaan pääosin myönteistä. Joskus toki kriittistäkin.

– En poista negatiivista palautetta vaan vastaan niihin asiallisesti. Yleensä se ikävä keskustelu kuolee sitten aika nopeasti, Määttä huomauttaa. 

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja