Yksityinen päiväkotiketju joutui tulilinjalle – toimitusjohtaja kiistää kroonisen hoitajapulan: "Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien tehtäviin siivous ja ruoka eivät kuulu"

Päiväkotien ympäristöissä peräti kuusinkertaiset erot 5:57
Eri päiväkotien toimintaympäristöissä on suuria eroja. Katso video!

Suomen suurimman yksityisen päiväkotiketjun Touhulan toimitusjohtaja Virpi Holmqvist kiistää väitteet kroonisesta alimiehityksestä sen päivähoitoyksiköissä.

Yle kertoi tiistaina niin kutsutusta haamuhoitaja-ilmiöstä ja kertoi, että Touhulan hoitajat ovat joutuneet tekemään hoivatyön ohella esimerkiksi siivous- ja ruoanlaittotöitä.

Lue myös MTV Uutisten aiemmin tiistaina julkaistu juttu!

Ylelle nimettömänä kommentoineen työntekijän mukaan sijaisia ei pääsääntöisesti ole saanut palkata, ja virheistä eteenpäin kertoneita on painostettu jättämään työnsä. Uudeltamaalta oleva lastentarhanopettaja kertoi Ylelle, että tilapäinen henkilöstön alimitoitus on jokapäiväistä.

Virpi Holmqvistin mukaan kysymyksessä ovat olleet yksittäiset tapaukset paikkakunnilla, joissa sijaisten saaminen päiväkoteihin on vaikeaa.

Toimitusjohtaja kertoo MTV Uutisille, että sekä asiakastyytyväisyys, että henkilöstön tyytyväisyys ovat olleet kyselyissä tasolla neljä. Viisi on mittauksen suurin luku.

– Lasten turvallisuus ja laadukas varhaiskasvatus ovat meille tärkeintä. Pyrimme aina lain mukaisiin mitoituksiin. Hetkelliset poikkeustilanteet liittyvät sairauspoissaoloihin, jolloin sijaisia ei saada.

– Koko alalla on iso pula sekä pätevistä työntekijöistä että sijaisista, Holmqvist muistuttaa.

Toimitusjohtajan mukaan vanhempiin ollaan yhteydessä ja heitä pyydetään noutamaan lapset aiemmin kotiin, jos sijaisia ei saada ja lasten määrä sitä vaatii.

Ruoanlaitto ei kuulu kasvattajille

Toimitusjohtajan Holmqvistin mukaan Touhulan päiväkodeissa siivous ja ruoan laitto kuuluvat päiväkotiapulaisen tehtäviin, jolla ei ole lapsista kasvatusvastuuta.

– Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien tehtäviin siivous ja ruoka eivät kuulu.

Toimitusjohtajan mukaan yrityksellä on käytössä palautekanava sekä työntekijöille että asiakkaille, joiden kautta palautetta voi lähettää nimettömänä. Toimitusjohtaja ei tunnista yhtiön toiminnassa Ylen jutussa esitettyjä väitteitä. Hän kertoo linkittäneensä uutisen yhtiön työntekijöiden suljettuun some-ryhmään, jossa asiasta oli käyty keskustelua.

– Johtamiseni kulmakivi on avoimuus. Henkilökunnan tyytyväisyys on tasolla neljä viidestä ja tutkimuksessa 90 prosenttia sanoi, että työyhteisön ilmapiiri on hyvä.

"En rinnastaisi tätä hoivaan"

Virpi Holmqvist muistuttaa lisäksi, että asiakkaat voivat aina äänestää päivähoidossa jaloillaan, ja siitä huolimatta tyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla.

– Toimimme julkisen palvelun kumppanina. En rinnastaisi tätä hoivaan. Tämän eteen tehdään todella paljon töitä, että saavutetaan tavoitteet, mitä laadulle on asetettu.

Aluehallintovirasto on kahden viime vuoden aikana saanut Touhula-ketjusta kolme valvontailmoitusta. Ylen mukaan viranomaiset eivät kiinnitä huomiota oikeisiin asioihin.

Esimerkiksi valvontakäynti tehdään ennalta ilmoitetusti toimistossa pullakahvien äärellä eikä henkilöstöltä tuskin kysytä mitään.

Virpi Holmqvist muistuttaa, että viranomaisten valvontakäynnit toteutetaan tietyn tarkasti säädetyn tavan mukaan ja kohteessa käydään läpi tietyt asiat, joihin myös keskusteleminen henkilöstön kanssa kuuluu.

– AVI tekee myös tarkastuskäyntejä, joista he eivät ilmoita. Touhulaankin näitä on tehty, Holmqvist päättää.

Lue myös:

    Uusimmat