Kun asennat uuden käyttöjärjestelmän, oletko valmis jakamaan lomakuvasi, internetin selaustietosi ja muut koneellasi olevat tiedostot yhdysvaltalaisyrityksen työntekijöille?
Tällaisia kysymyksiä ihmiset joutuvat pohtimaan, jos tavaavat tarkkaan Windows 10:n julkaisun yhteydessä päivitetyt yksityisyysehdot ja tutustuvat järjestelmän uusiin ominaisuuksiin.
– Kysymys on jatkuvasta hivuttautumisesta kohti laajempaa tiedonkeruuta, sanoo kansalaisten digitaalisia oikeuksia puolustavan Effi-järjestön varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen.
Windows 10:n myötä Microsoft luo jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisen mainontatunnuksen, jonka avulla heille voidaan suunnata räätälöityjä mainoksia.
Kerättävää tietoa voi rajoittaa Windowsin asetuksista, ja muun muassa personoidun mainonnan voi kieltää. Tarvaisen mielestä tämä ei kuitenkaan riitä takaamaan yksityisyydensuojaa.
– Oletuksena on, että kaikki on Microsoftille sallittua. Helposti käy niin, ettei säätöjä huomaa tehdä ja tiedot ovat jo valuneet ties minne, Tarvainen sanoo.
Microsoftin Windows-liiketoimintajohtajan Tom Toivosen mukaan yhtiö ei anna mainostajille sellaista tietoa, joka olisi suoraan yhdistettävissä tiettyyn ihmiseen.
– Mainostaja näkee käyttäjän tunnuksen ja sitä kautta joitain profilointitietoja, muttei tiedä kuka tämä on eikä pysty ottamaan suoraan yhteyttä käyttäjään, Toivonen kertoo.
Pääsy vaikka sähköposteihin
Microsoftin uusissa yksityisyysehdoissa todetaan, että yhtiö voi tutustua käyttäjien henkilökohtaisiin tietoihin, jos sillä on hyvä syy uskoa, että se on tarpeellista esimerkiksi viranomaisyhteistyön tai palvelujen ylläpitämisen vuoksi.
