VR:n uusi digijohtaja Antti Kleemola haluaa tuoda asiakkaille vain testattuja digiratkaisuja. Pahasti takkuillut edellinen uudistus opetti VR:ssä nöyryyttä.
VR:n uusi digijohtaja Antti Kleemola aloittaa vaikealla tehtävällä: hän johtaa VR:n lipunmyyntijärjestelmän uudistusta.
Kuka?
Antti Kleemola
Syntynyt: Raisiossa 1980
Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, Turun kauppakorkeakoulu
Perhe: Puoliso ja kaksi lasta
Harrastukset: Ajankohtaisiin asioihin paneutuminen, lukeminen, työhön liittyvä harrastekoodaaminen
Ura
2017– VR, digijohtaja, CDO
2015–2017 Vapo, tietohallintojohtaja
2011– 2015 Posti, it-johtaja
2005–2011 Accenture, johtava konsultti
Kleemolan teesit
1 Kaikki lähtee ihmisestä. Pitää tuntea oma porukka ja sen vahvuudet eikä keskittyä heikkouksiin.
2 Tarkoituksen luominen. Kaikille asioille täytyy luoda tarkoitus ja yhteinen päämäärä.
3 Can do. Ei keskitytä edessä oleviin ongelmiin, vaan mietitään ratkaisuja. Itse toimitaan tässä esimerkkinä – joka päivä.
Ennakointi auttaa pitkälle
Jännittääkö lippujärjestelmän uudistaminen?
– Ei suoranaisesti jännitä, mutta haluamme varmistaa onnistumisen paremmin tällä kertaa. Kun miettii sitä edellistä lippujärjestelmän uudistusta ja miten huonosti se meni, niin kyllähän se varjostaa. Siksi teemme uudistusta vaiheittain ja yhdessä asiakkaan kanssa. Haemme sitä, että myös oma porukka saadaan motivoitumaan ja sitoutumaan tähän. Itse yritän aina heittäytyä täysillä mukaan, uskon mission ja vision voimaan.