Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvon Polestar 1 ensimmäisessä törmäystestissä: "Hiilikuitu täyttää tiukimmatkin vaatimukset"

2:22Volvon omistama Polestar esitteli ensimmäisen oman autonsaPolestar
Julkaistu 01.11.2018 21:24

MTV LIFESTYLE

Volvon omistama Polestar on tehnyt ensimmäisen törmäystestinsä Polestar 1:lle. Tämä on ensimmäinen kerta kun Volvo arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeaa törmäystä vastaavassa tilanteessa.

Katso pääkuvan videolta Polestar 1:n esittely.

– Innostuimme tästä testistä. Ensimmäinen törmäystesti Polestar 1 -mallilla oli tuntemattoman tutkimista, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.

– Kyseessä oli kehitystyön kannalta keskeinen hetki. Halusimme tietoa siitä toimivatko ideat ja laskelmat, jotka on tehty auton suunnittelussa – ja ne toimivat.

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa pirstoutumalla.

polestar 1 törmäystesti (1)
Polestar 1:n suunnittelijat vakuuttuivat hiilikuiturungon toiminnasta törmäystestissä.Polestar

Erityishuomio kiinnittyi siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös sitä, miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Katso alta video törmäystestistä.

Osana Polestar 1:n tuotantoa syntynyt prototyyppi liikutettiin testissä kiinteään esteeseen 56 kilometrin tuntinopeudella simuloiden etutörmäystä.

Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt.

Kyseessä on ensimmäinen kerta kun ruotsalaisvalmistaja arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeaa törmäystä vastaavassa tilanteessa.

polestar 1 törmäystestiPolestar 1 singottiin kiinteään esteeseen 56 km/h:n nopeudella.Polestar

"Vahvistaa päätöksemme oikeaksi"

Myös Zef van der Putten, joka vastaa hiilikuiturakenteesta Polestarilla, oli tyytyväinen tuloksiin.

– Törmäystestin tulokset vahvistavat päätöksemme rakentaa Polestar 1 -runko hiilikuidusta oikeaksi. Ne vahvistavat myös, että hiilikuitu täyttää tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset. Tämä on esimerkki siitä, miten Polestar näyttää suuntaa uuden teknologian kehitystyössä Volvo Car Groupissa.

polestar 1Polestar 1 on näyttävä hybridicoupe. Sen toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 150 kilometriä.Polestar

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa, Ruotsissa, missä autoille ja muille ajoneuvoille tehdään kattavia, oikeita tilanteita simuloivia törmäystestejä.

Lähde: Volvo

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäenVolvo on nähnyt paljon vaivaa tehdäkseen autoistaan turvallisempia naisille – tätä et tiennyt piiskaniskuvammoistaPäivämäärä lukittu: Vallankumouksen käynnistävä Volvo on pian täälläTyyliä maailman vaarallisimpiin kolkkiin: Tesla panssaroitiin päästä varpaisiin – vaikutus suorituskykyyn "mitätön"Aikamme upein hyperauto valmistetaan täysin käsityönä – kurkista suljettujen ovien taaAjossa 6-pyöräinen maastohirmu – tienvarsipommialueilla kuin kotonaan
TörmäystestitAutouutuudetPolestarVolvoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Törmäystestit
  • 24.03.202420:29
    Mercedes-Benz

    Mitä ihmettä? Mercedes-Benz käyttää röntgensäteitä törmäystestissä

  • 04.05.202310:28
    Autoteollisuus

    Toyota myöntää törmäystestihuijauksen

  • 10.04.202311:03
    Autot

    Tesla julkaisi ärsyttävän videon Cybertruckin kolaritestistä

  • 17.12.202213:57
    Autot

    Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"

  • 30.11.202206:25
    Sähköautot

    "Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"