Mainos

Volvon Polestar 1 ensimmäisessä törmäystestissä: "Hiilikuitu täyttää tiukimmatkin vaatimukset"

2:22

Volvon omistama Polestar on tehnyt ensimmäisen törmäystestinsä Polestar 1:lle. Tämä on ensimmäinen kerta kun Volvo arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeaa törmäystä vastaavassa tilanteessa.

Katso pääkuvan videolta Polestar 1:n esittely.

– Innostuimme tästä testistä. Ensimmäinen törmäystesti Polestar 1 -mallilla oli tuntemattoman tutkimista, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.

– Kyseessä oli kehitystyön kannalta keskeinen hetki. Halusimme tietoa siitä toimivatko ideat ja laskelmat, jotka on tehty auton suunnittelussa – ja ne toimivat.

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa pirstoutumalla.

Erityishuomio kiinnittyi siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös sitä, miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Katso alta video törmäystestistä.

Osana Polestar 1:n tuotantoa syntynyt prototyyppi liikutettiin testissä kiinteään esteeseen 56 kilometrin tuntinopeudella simuloiden etutörmäystä.

Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt.

Kyseessä on ensimmäinen kerta kun ruotsalaisvalmistaja arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeaa törmäystä vastaavassa tilanteessa.

"Vahvistaa päätöksemme oikeaksi"

Myös Zef van der Putten, joka vastaa hiilikuiturakenteesta Polestarilla, oli tyytyväinen tuloksiin.

– Törmäystestin tulokset vahvistavat päätöksemme rakentaa Polestar 1 -runko hiilikuidusta oikeaksi. Ne vahvistavat myös, että hiilikuitu täyttää tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset. Tämä on esimerkki siitä, miten Polestar näyttää suuntaa uuden teknologian kehitystyössä Volvo Car Groupissa.

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa, Ruotsissa, missä autoille ja muille ajoneuvoille tehdään kattavia, oikeita tilanteita simuloivia törmäystestejä.

Lähde: Volvo

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja