Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvolta miljoona sähköistettyä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä

Julkaistu 09.06.2016 10:04
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Jokaisesta uudesta Volvosta tulee jatkossa kolme versiota: polttomoottorimalli, ladattava hybridi ja täyssähköauto.

Tämä vuosi on ehdottoman tärkeä Volvolle, kun saavat kauppoihin sekä S90:n että V90:n. Nuo kaksi autoa määrittelevät nopeasti sen suunnan, mihin Volvo on matkalla.

Vähintään yhtä tärkeä on kuitenkin myös ensi vuosi, kun Volvo esittelee S60, V60 ja XC60 perheen. Niiden avulla myyntikäyrät on tarkoitus saada hyvään kasvuun. Varsinaiseen liitoon Volvon on tarkoitus lähteä aivan ensi vuoden lopulla esiteltävän XC40:n kanssa. V40:ää saadaan odotella pari vuotta kauemmin.

Kun XC90 ja S90 sekä V90 toimivat Volvon imagolähettiläinä, niitä pienempien XC40:n ja V40:n tehtävä on valloittaa markkinaosuuksia kilpailijoilta. Volvo on ilmoittanut, että se haluaa myydä vuonna 2020 noin 800 000 uutta autoa. Luku on iso, kun sitä verrataan nykyiseen noin puolen miljoonan lukemaan.

Vielä hurjemmaksi tavoitteet muuttuvat 2020-luvun alussa, kun Volvo pääsee toden teolla vauhtiin sähköä voimalinjoihinsa saaneiden tuotteiden kanssa. Volvon tavoite on, että se on myy vuoteen 2025 mennessä miljoona sähköistettyä ajoneuvoa. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa jokaisesta automallista tulee kolme eri versiota: perinteinen ja pelkästään polttomoottorin avulla kulkeva malli, ladattava hybridi sekä myös täyssähköauto. Ensimmäiset täyssähköautot saadaan myyntiin vuonna 2019 ja niille luvataan 350 kilometrin toimintamatka.

Myös kompaktimalleihin kohdistuvat suuret odotukset. Sekä V40 että XC40 rakentuvat Volvon uudelle kompaktille pohjalevylle, jonka Volvo valmistaa yhdessä kiinalaisen Geelyn kanssa. Uusi tekniikka mahdollistaa paitsi joustavat mitat myös joustavat voimalinjaratkaisut. Näin ollen XC40 tulee myyntiin heti myös ladattavana hybridinä, joka tottelee mallinimeä T5. Siinä yhdistyvät 180-heppainen ja kolmisylinterinen bensaturbo ja 70-hevosvoimainen sähkömoottori. Pelkällä sähköllä päästään noin 50 kilometriä.

XC40:n perinteisemmät voimalavaihtoehdot ovat 1,5-litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, josta tulee tarjolle useampi tehoversio aina 180 hevosvoimaan asti. Diesel on nelisylinterinen ja siitäkin on useampi vaihtoehto; enimmillään tehoa on tarjolla 190 heppaa. Täyssähköauto esitellään vuonna 2020. Modernien litium-ioni-akkujen avulla myös sen toimintamatkaksi luvataan noin 350 kilometriä.

Sekä XC40:n että tulevan V40:n muodoista saadaan jo varsin selvä kuva Volvon uusia konseptiautoja katseltaessa. Vaikka virallisesti nämä autot kulkevat vielä nimillä Tutkielma 40.1 ja Tutkielma 40.2, ja todellisuus ei tästä juuri muutu. Molempien autojen akseliväli on sama 2,7 metriä, mutta pituuksissa on pieni ero. Katumaasturilla on mittaa hieman alle 4,4 metriä, kun V40 venyttää korin pituuden 4,5 metriin.

XC40 on modernin ja raikkaan näköinen kompakti katumaasturi, jonka keulailme paljastaa sen heti Volvoksi, ja jonka olemuksessa on jotain samaa kuin XC90:ssä. XC40:n sivuprofiilissa on kuitenkin paljon uutta, ja myös pystyhkö perä vaatii pari vilkaisua.

Vielä suurempi yllätys on uuden V40:n muotokieli. Kyseessä ei ole V-kirjaimesta huolimatta farmari vaan eräänlainen 5-ovinen luiskaperä Skoda Superbin tapaan. V40 yhdistää näin ovelasti sedanin ja farmarin ystävät.

Lisää aiheesta:

Rikkaiden ruotsinlaiva: Kaikkien aikojen turvallisin Volvo ei pihistele nörttijutuissaEdes Polestar 3 ei ole vielä ulkona, mutta tässä on jo paljon paljastava valokuva sen jälkeen esiteltävästä autostaVolvolla on liikaa farmarimalleja – varaudu kipeisiin jäähyväisiinVolvo esitteli ihan uuden automallin: Tässä on C40, jonka keulailmeeseen on parempi totutellaVolvo näytti vihreää valoa ihan uudelle automallille – pomon "lipsautus" käymässä toteenVolvo esittelee pian uuden rahasamponsa, mutta dieselkoneesta on aivan turha haaveilla
VolvoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volvo
  • 10.7.10:16
    Maastohiihto

    Hiihtopomo Jelena Välbestä otettu kuva yllätti – jäljitys Venäjälle onnistui

  • 7.4.06:31
    Huutokaupat

    Huutokauppa muuttui totaalisesti – näin paljon esimerkiksi Jope Ruonansuun Volvosta piti maksaa

  • 28.3.22:22
    Remu Aaltonen

    Remun entinen erikoisauto huutokaupataan – tältä näyttää kuvankaunis "Prinsessa"

  • 01.11.202419:45
    Keksinnöt

    Time-lehti nimesi Volvon turvallisuusjärjestelmän yhdeksi vuoden parhaista keksinnöistä

  • 25.08.202310:01
    Autot

    Volvo pääsi yllättämään: EM90 on valmistajan ensimmäinen täysiverinen tila-auto