Volvolta miljoona sähköistettyä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä

Jokaisesta uudesta Volvosta tulee jatkossa kolme versiota: polttomoottorimalli, ladattava hybridi ja täyssähköauto.

Tämä vuosi on ehdottoman tärkeä Volvolle, kun saavat kauppoihin sekä S90:n että V90:n. Nuo kaksi autoa määrittelevät nopeasti sen suunnan, mihin Volvo on matkalla.

Vähintään yhtä tärkeä on kuitenkin myös ensi vuosi, kun Volvo esittelee S60, V60 ja XC60 perheen. Niiden avulla myyntikäyrät on tarkoitus saada hyvään kasvuun. Varsinaiseen liitoon Volvon on tarkoitus lähteä aivan ensi vuoden lopulla esiteltävän XC40:n kanssa. V40:ää saadaan odotella pari vuotta kauemmin.

Kun XC90 ja S90 sekä V90 toimivat Volvon imagolähettiläinä, niitä pienempien XC40:n ja V40:n tehtävä on valloittaa markkinaosuuksia kilpailijoilta. Volvo on ilmoittanut, että se haluaa myydä vuonna 2020 noin 800 000 uutta autoa. Luku on iso, kun sitä verrataan nykyiseen noin puolen miljoonan lukemaan.

Vielä hurjemmaksi tavoitteet muuttuvat 2020-luvun alussa, kun Volvo pääsee toden teolla vauhtiin sähköä voimalinjoihinsa saaneiden tuotteiden kanssa. Volvon tavoite on, että se on myy vuoteen 2025 mennessä miljoona sähköistettyä ajoneuvoa. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa jokaisesta automallista tulee kolme eri versiota: perinteinen ja pelkästään polttomoottorin avulla kulkeva malli, ladattava hybridi sekä myös täyssähköauto. Ensimmäiset täyssähköautot saadaan myyntiin vuonna 2019 ja niille luvataan 350 kilometrin toimintamatka.

Myös kompaktimalleihin kohdistuvat suuret odotukset. Sekä V40 että XC40 rakentuvat Volvon uudelle kompaktille pohjalevylle, jonka Volvo valmistaa yhdessä kiinalaisen Geelyn kanssa. Uusi tekniikka mahdollistaa paitsi joustavat mitat myös joustavat voimalinjaratkaisut. Näin ollen XC40 tulee myyntiin heti myös ladattavana hybridinä, joka tottelee mallinimeä T5. Siinä yhdistyvät 180-heppainen ja kolmisylinterinen bensaturbo ja 70-hevosvoimainen sähkömoottori. Pelkällä sähköllä päästään noin 50 kilometriä.

XC40:n perinteisemmät voimalavaihtoehdot ovat 1,5-litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, josta tulee tarjolle useampi tehoversio aina 180 hevosvoimaan asti. Diesel on nelisylinterinen ja siitäkin on useampi vaihtoehto; enimmillään tehoa on tarjolla 190 heppaa. Täyssähköauto esitellään vuonna 2020. Modernien litium-ioni-akkujen avulla myös sen toimintamatkaksi luvataan noin 350 kilometriä.

Sekä XC40:n että tulevan V40:n muodoista saadaan jo varsin selvä kuva Volvon uusia konseptiautoja katseltaessa. Vaikka virallisesti nämä autot kulkevat vielä nimillä Tutkielma 40.1 ja Tutkielma 40.2, ja todellisuus ei tästä juuri muutu. Molempien autojen akseliväli on sama 2,7 metriä, mutta pituuksissa on pieni ero. Katumaasturilla on mittaa hieman alle 4,4 metriä, kun V40 venyttää korin pituuden 4,5 metriin.

XC40 on modernin ja raikkaan näköinen kompakti katumaasturi, jonka keulailme paljastaa sen heti Volvoksi, ja jonka olemuksessa on jotain samaa kuin XC90:ssä. XC40:n sivuprofiilissa on kuitenkin paljon uutta, ja myös pystyhkö perä vaatii pari vilkaisua.

Vielä suurempi yllätys on uuden V40:n muotokieli. Kyseessä ei ole V-kirjaimesta huolimatta farmari vaan eräänlainen 5-ovinen luiskaperä Skoda Superbin tapaan. V40 yhdistää näin ovelasti sedanin ja farmarin ystävät.

Lue myös:

    Uusimmat