Volkswagen miettii, miten halpuuttaa sähköautojaan – maksaisitko näistä toiminnoista käytön mukaan?

Tässä on Volkswagenin sähkömaasturi ID.4 3:00
Kansainvälinen autotoimittajaraati valitsi Volkswagen ID.4 -sähköauton vuoden parhaaksi autoksi maailmassa.

Auttaisiko tämä painamaan sähköautojen hintaa alas?

Autovalmistajat saattavat tulevaisuudessa panostaa vaihtoehtoisiin maksumalleihin. Volkswagen vihjailee aikavelotteisesta itseohjautuvuudesta – ja videopeleistä.

Sähköautojen saralla viime aikoina ansioitunut autovalmistaja Volkswagen suunnittelee uutta palvelustrategiaa. Tulevaisuudessa tietyt ominaisuudet automerkin ID-sarjan sähköautoissa voisivat perustua palvelumaksuun, joka määräytyy käytön mukaan, yhtiö kertoo saksalaiselle Die Welt -lehdelle.

Esimerkiksi itseohjautuvuus voisi maksaa seitsemän euroa tunti.

– Jos et halua itse ajaa kotiin kolmea tuntia, pystyisit maksamaan 21 euroa siitä, että auto tekee sen puolestasi, Volkswagenin myyntipäällikkö Klaus Zellmer kommentoi saksalaislehdelle.

Itseohjautuvuuden lisäksi Volkswageneihin tulee tulevaisuudessa myös videopelejä, samaan tapaan kuin Teslassa. Pelit toimisivat matkustajille viihteenä esimerkiksi akkujen latauksen ajan.

Volkswagenin mukaan ratkaisu tulisi halvemmaksi kuluttajalle

Yhtiön johtokuntaan kuuluvan Thomas Ulbrichin mukaan itseohjautuvuuspalvelun kaltaiset ominaisuudet tulisivat asiakkaiden käyttöön vuoden 2022 toisella neljänneksellä. Uudistus koskisi erityisesti sähköistä ID-sarjaa.

Myyntipäällikkö Zellmer kertoo, että valinnaiset ominaisuudet mahdollistaisivat halvemman hankintahinnan kuluttajille. Itseohjautuvuudesta ei tarvitsisi maksaa autoa ostettaessa isoa könttäsummaa, mutta myöhemmin ostajalla olisi halutessaan mahdollisuus käyttää palvelua.

Zellmer uskoo, että tämän kaltainen maksumalli toisi yhtiölle ennen pitkää satoja miljoonia euroja lisätuloja.

Autovalmistajat näkevät maksumallissa potentiaalia

Käyttömaksuperusteiset ominaisuudet muistuttavat maksulogiikaltaan hieman älypuhelinsovelluksia tai suoratoistopalveluita. Ostaja tilaa haluamansa palvelun erikseen, eikä auton ostamisen yhteydessä.

Tilauksen jälkeen ominaisuus toimii ikään kuin puhelinsovellus. Palvelun käytöstä voidaan näin ollen veloittaa esimerkiksi kuukausittaista maksua.

Volkswagenin esitys ei ole uusi innovaatio. Muun muassa Tesla on luvannut lanseerata tilausperusteisen itseohjautuvuusjärjestelmän lähiviikkoina. Teslan tapauksessa palvelusta maksettaisiin kuukausittain. Tarkemmat yksityiskohdat ovat vielä auki.

Autoala elää nyt isoa murrosta, kun sähköautomarkkinat kasvavat ennennäkemätöntä tahtia. Samalla näyttää siltä, että auto hyödykkeenä muuttaa muotoaan kohti kännykän kaltaista älylaitetta. Se on ainakin varmaa, että autovalmistajien kiinnostus tilaus- ja käyttömaksuperusteisiin ominaisuuksiin kasvaa.

Lue myös:

    Uusimmat