Veroneutraaliksi tarkoitettu uudistus ei suomalaisten maahantuojien mukaan olekaan aivan niin neutraali.
Pääkuvan videoAutoverotus muuttuu syyskuun alussa – miten WLTP näkyy hinnoissa? |
Huomenna lauantaina voimaan astuva autoverouudistus suosii pienikokoisia, pienimoottorisia, niukasti varusteltuja ja vähäpäästöisiä autoja.
Vastaavasti se iskee kipeästi suuriin, hyvin varusteltuihin, tehokkaisiin ja suuripäästöisiin autoihin, kuten nelivetomalleihin.
Tämä on päälinja, mutta hintamuutokset ovat lopulta autokohtaisia.
"Uudistukseen sisällytetty päästöohjausta"
Alun perin uudistuksen oli tarkoitus olla veroneutraali. Vaikka neutraalius toteutuisikin niin, että autoveron kokonaiskertymä säilyisi ennallaan, yksittäisten autojen kohdalla näyttää käyvän toisin.
– Uudistuksen vaikutus ei ole veroneutraali, vaan siihen on sisällytetty päästöohjausta, sanoo Suomen Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä.
Pienen tai keskisuuren auton hinta voi pudota muutaman kympin tai satasen. Toisaalta auton varustelu voi nopeasti syödä verohyödyn, sillä varustelukin vaikuttaa päästöarvoihin, autoveroon ja auton lopulliseen myyntihintaan.