Visio: Helsinki on vuonna 2050 entistä urbaanimpi

Asuntorakentamista Helsingin Kalasatamassa 22. huhtikuuta 2013.
Helsingin tulevaisuusvisiossa muun muassa Kalasatamaa aiotaan kehittää.Lehtikuva
Julkaistu 22.05.2013 21:38(Päivitetty 22.05.2013 23:03)

Tarja Hakulinen

tarja.hakulinen@mtv.fi

Helsinki on vuonna 2050 viihtyisä, mielenkiintoinen ja turvallinen kaupunki, jossa elämänlaatu on korkea ja arki sujuvaa.

Tänään julkistetun uusimman tulevaisuusvision mukaan Helsingissä on riittävästi monipuolista asuntotarjontaa, liikenne sujuu ja näkymä on entistä urbaanimpi.

Helsingin uusista suunnitelmista kiinnostuneille tarjottiin infokeskus Laiturilla yleiskaavakahvit. Ei edes sadesää saanut innokkaita helsinkiläisiä jäämään pois tulevaisuuden visioiden äärestä.

Nettikeskustelujen lisäksi Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston työntekijöitä tavattiin nyt kasvokkain.

Suunniteltu Pisara-rata arvelutti Juha Korhosta Alppilasta.

– Sen ongelmana on sen sijainti, sillä kantakaupungissa rata menee hyvin syvällä, mutta sitten Alppilan kohdalla se menee jo ihan pinnassa ja puistojen läpi. Siinä ei ole mitään järkeä, että rata kulkee liian pinnassa ja tuhoaa puistoa.

Elisa Järvenpään mukaan kaikkea uutta pitäisi tehdä vanhaa kunnioittaen.

– Jos lähdettäisiin näiden alueiden ehdoilla. Muutos, tiivistyminen ja kasvu olisi varmasti väistämätöntä, mutta tämä voidaan aina tehdä tyylikkäästi ja vanhaa kunnioittaen.

Timo Hämäläinen on opiskellut ja asunut ulkomailla useissa kaupungeissa, joten uusi urbaani kaupunkikuva on tuttua.

– Minun mielestäni on hyvä, että tulee elävää katukuvaa ja elävää kaupunkia, sillä muualla Euroopassa ihmiset viihtyvät juuri sellaisissa kaupungeissa.

Helsingistä kestävän liikkumisen kaupunki

Tulevaisuuden Helsingissä on riittävästi monipuolisia ja korkealuokkaisia asuntoja. Asuminen on myös ekologisesti kestävällä pohjalla. Kantakaupunkia laajennetaan ja sen ulkopuolella olevia alueita kuten Itäkeskusta, Malmia tai Kalasatamaa kehitetään, kertoo arkkitehti Crista Toivola Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

– Meillä on useampia kantakaupunkimaisia ympäristöjä, jotka on lähempänä asukkaita ja niiden seassa ja ympärillä on monimuotoisempaa ympäristöä ja houkuttelevampia asuinpaikkoja.

Helsingistä tulee liikenteellisesti verkostoitunut kestävän liikkumisen kaupunki, jossa kävellään, pyöräillään ja käytetään joukkoliikennettä.

Metroa jatketaan Östersundomiin ja junaliikennettä kehitetään Pisara-radalla sekä lentoradalla, sanoo liikenneinsinööri Pihla Melander Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

– Tarkoituksena olisi, että saataisiin Helsinkiin kattava pikaraitioteiden järjestelmä. Silloin meillä olisi kevyttä, mutta nopeaa raideliikennettä, jolla pääsisi ajelemaan ympäri kaupunkia.

Arkkitehti Virpi Mamian mukaan tulevaisuuden Helsinki on rakenteeltaan nykyistä tiiviimpi, urbaanimpi kaupunki. Kaupungista löytyy tällöin useita pikkukaupunkia muistuttavia keskusta-alueita.

– Keskusta-alueilta löytyy asumista, työpaikkoja ja virkistäytymispaikkoja. Ihmiset ikään kuin elävät kaupungissa kaikkialla, ja maankäyttö ei ole eriytynyt toinen toisistaan.

Helsingin uuden yleiskaavan visio esitellään kaupunkisuunnittelulautakunnalle vuoden loppupuolella. Seuraavana vuonna valmistunee yleiskaavaehdotus ja vuonna 2016 voi valtuusto hyväksyä yleiskaavan.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa