Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ulkomaiset asiantuntijat naureskelevat Helsingin "museoraitiovaunuille"

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on saanut vierailta kommentteja raitiovaunuliikenteestä.
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on saanut vierailta kommentteja raitiovaunuliikenteestä.
Julkaistu 25.10.2016 22:00
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Helsingin uudessa yleiskaavassa on paljon pikaraitioteitä. Yleiskaavasuunnittelija Heikki Salmikivi kertoo, että Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston vierailla on riittänyt hupia nykyisten ratikoiden kyydissä.

2:02Helsingin uusi yleiskaava valtuuston käsittelyyn keskiviikkona

– Pikaraitiotie on saman tyyppinen kuin nykyinen raitiovaunuverkosto, mutta nopea. Jos meillä käy täällä ulkomaisia asiantuntijoita, niin he sanovat, että teillähän on ihan hauska museoraitiovaunuverkosto täällä kaupungissa, Salmikivi virnistää.

Heikki Salmikivi
Heikki Salmikivi on ollut tekemässä Helsingin uutta yleiskaavaa.

– Iso ero on se, että pikaraitiovaunuilla ajetaan vähän nopeammin ja pysähdytään vähän harvemmin. Näin pystytään tarjoamaan kilpailukykyinen ja nopea vaihtoehto yksityisautoille.

Uusi yleiskaava etenee valtuuston käsittelyyn keskiviikkona.

– Idea on se, että on säteittäiset pikaraitiotiet, jotka tulevat keskustaan ja poikittaiset pikaraitiotiet, joista ensimmäinen on Raide-Jokeri. Siitä tehtiin rakentamispäätös valtuustossa tänä vuonna.

Tuhansia sivuja raportteja

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa suunnittelijoiden pöydät ovat täynnä karttoja. Yleiskaavaa on tehty viisi vuotta ja tänä aikana on syntynyt monta tuhatta sivua raporttia.

yleiskaavaUusi yleiskaava menee keskiviikkona valtuuston käsittelyyn.

– Aloitimme vuonna 2012. Tätä on pian tehty viiden vuoden ajan yhdessä politiikkojen ja kaupunkilaisten kanssa.

Kaupunkilaisten toiveita on kuunneltu vuosien varrella. Rakentamista on vähennetty erityisesti eri viheralueilta

– Kaikkea mahdollista ei voida ottaa huomioon, mitä ihmiset toivoo, Salmikivi muistuttaa.

yleiskaavasuunnittelijatUutta yleiskaavaa tehtiin viisi vuotta.

Otetaan Keskuspuisto. Mikä siinä on ollut se suurin ongelmakohta?

– Se on alueena todella tärkeä hirveän monelle helsinkiläisille. Sitten me olemme nähneet, että reunan kehittäminen rakentamisella suojaisi puistoa melulta ja myös mahdollistaisi pikaraitiotieverkoston laajentamisen pohjoiseen.

Kaavoitus hidasta puuhaa

Uudessa yleiskaavassa on mukana myös paljon julkisuutta saanut Malmin lentokenttä.

– Malmin lentokenttä on siinä mielessä vähän erilainen kysymys, että sen toteuttaminen olisi mahdollista jo vuoden 1992 yleiskaavan perusteella. Se on jo silloin merkattu liikennealueeksi, joka voidaan ottaa asumiskäyttöön, jos siellä oleva toiminta poistuu.

Helsingin uutta yleiskaavaa on tehty nopean väestönkasvun vaihtoehdon mukaan. Arvio on, että Helsingissä on vuonna 2050 noin 860 000 asukasta.

Uusista rakennuksista noin kolmannes syntyisi kaupunkibulevardien varrelle.

– Meidän yleiskaavan idea on se, että moottoritien alkua siirretään vähän ulospäin. Ensimmäiset liikennevalot tulevat aavistuksen kauemmaksi kuin missä ne ovat olleet tähän mennessä.

Moni uskoo, että yleiskaava menee valtuustossa läpi. Kaavoitus on kuitenkin hidasta puuhaa.

– Ei tarvitse pelätä, että torstaina on jo lapiot maassa yleiskaavan suhteen. Sitten tehdään asemakaavoja ja tarkempaa suunnittelua ja mietitään, mitä tullaan toteuttamaan, yleiskaavasuunnittelija Heikki Salmikivi sanoo. 

Lisää aiheesta:

Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaHelsingin keskustasta halutaan bisnes-city – kriitikot kauhuissaan: Rannat pilataan korkeilla toimistoilla ja rautatieasemakin jää jalkoihinEspoolaiset epäröivät yhä, alkaako länsimetro kulkea jo ensi viikolla: "Olihan se vuosi sitten sama juttu, että piti lähteä, mutta ei lähtenyt"Länsimetron avaisjaispäivää ei ole löyty lukkoon – oikeaa metroa odotellessa on tyydyttävä LänsiretroonLohja saa Emojikadun ja Meemikadun – nimien keksijä kertoo järkeenkäyvän selityksenHelsingin kaupunginvaltuusto päättää kiistellystä yleiskaavasta - "Jättäkää viheralueet rauhaan"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"

  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä

  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja