Virtuaalitodellisuus on jo arkipäivää

Virtuaalitodellisuuden käyttö kasvaa 1:45

Virtuaalitodellisuuden käyttö liikemaailmassa on kovassa kasvussa ja osin jo arkipäivääkin.

Esimerkiksi tehtaiden suunnittelutöitä ja koulutusta hoidetaan jo 360-asteen videoiden ja virtuaalitodellisuuden kanssa. Myös esimerkiksi parhaillaan käynnissä olevan Nordic Business Forumin kaikkia puheita voi seurata virtuaalitodellisuuslaitteilla.

360-asteen videokamerat kuvaavat puhujia esiintymislavalla ja tavallisen tabletin käyttäjä voi seurata tapahtumaa mistä tahansa, liikuttaa näkymää mielensä mukaan ja virtuaalilaseilla tuntea olevansa paikan päällä. Tällaiset live-videoinnit ovat vasta pieni osa virtuaalitodellisuuden eli VR:n käytöstä liike-elämässä.

Pieni suomalaisfirma FinCloud.tv on kolmen kysytyimmän virtuaalitodellisuusyhtiön joukossa maailmassa. Asiakkaina on niin autonvalmistajia kuin vaikkapa ostoskadun liikkeet San Josessa. Myös teollisuudessa ollaan löytämässä virtuaalitodellisuuden hyödyt. Kasvuodotukset alalla ovat kovat.

– Näemme paljon potentiaalia koulutuksessa, lääketieteessä ja interaktiivisen koulutusmateriaalin tekemisessä. Se (virtualitodellisuus) on hyvin luonnollinen tapa kokea ja nähdä se tila. Sitten voimme rakentaa oppimisympäristöjä tähän ympärille, toteaa FinCloud.tv:n varatoimitusjohtaja Juha Kela

Nordic Business Forumin teemoina ovat tänä vuonna digitalisaatio, markkinointi ja yrityskulttuuri.

Lue myös:

    Uusimmat