Viisi autojättiä tavoittelee nollapäästöisiä automalleja – tämä julistus voi merkitä polttomoottoriautojen loppua

Rolls-Royce Spectre on superluksusvalmistajan ensimmäinen sähköauto 9:15
Video: Rolls-Royce esitteli ensimmäisen sähköautomallinsa tänä syksynä.

Viisi suurta autonvalmistajaa ilmoittaa tavoittelevansa vuoteen 2035 nollapäästöisiä automallistoja. Valmistajat eli Volvo, Ford, Mercedes-Benz, General Motors ja kiinalainen BYD ovat antaneet asiasta julistuksen. Merkitseekö tämä bensiini- ja dieselautojen loppua?

Julistus vauhdittaa polttomoottorien alamäkeä, mutta julistuksen ulkopuolelle jäi kuitenkin useita suuria autonvalmistajia kuten Volkswagen, Toyota, BMW Nissan ja muun muassa Fiatia ja Peugeotia valmistava Stellantis.

Keskiviikkona bensa- ja dieselautojen tankkiin lyötiin jälleen uusi naula. Osa autojäteistä sekä joukko valtioita, kaupunkeja ja muita yrityksiä sopi kunnianhimoisesta linjauksesta liikenteen päästöjen nollaamiseksi.

– Autovalmistajina tavoittelemme nollapäästöisten henkilö- ja pakettiautojen osuuden nostamista sataan prosenttiin myynnistä johtavilla markkinoilla vuoteen 2035 mennessä tai aiemmin, lukee julistuksessa, jonka ovat allekirjoittaneet autovalmistajista muun muassa Ford, Volvo, Mercedes-Benz, BYD ja General Motors.

Sopimuksessa on omat lupauksensa myös valtioille, kaupungeille ja rahoittajille. Julistus on osa Glasgow’ssa järjestettävän YK:n ilmastokokouksen sopimuksia.

Mukana myös Uber, Tesco ja Unilever

Sopimuksen allekirjoitti myös joukko suuryrityksiä – muun muassa Uber, Ikea, Leaseplan, Unilever ja Tesco – ja niiden lupaus on itse asiassa vielä kovempi: ”Autokannan omistajina ja operaattoreina tai kyytipalveluyrityksenä, tavoittelemme sitä, että 100 prosenttia henkilö- ja pakettiautoistamme olisi nollapäästöisiä vuonna 2030 tai aiemmin, siellä missä markkinat sen mahdollistavat.”

Alle kymmenen vuotta on varsin nopea tahti siirtyä yritysten autokannassa kokonaan päästöttömiin vaihtoehtoihin.

Julistuksessa mukana oleva Volvo kertoi tänään myös ottavansa käyttöön yrityksen sisäisen hinnan hiilidioksidipäästöille. Hinta on noin sata euroa tonnilta koko arvoketjussa.

– Tämä myötäilee Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä, vastikään Tukholman pörssiin listautunut Volvo sanoi tiedotteessa.

Volvo on muuttumassa nopealla aikataululla kokonaan täyssähköautojen valmistajaksi.

Julistuksessa kiinnostavaa on kuitenkin myös se, keitä sieltä puuttuu. Muun muassa Volkswagen, Toyota, Stellantis, BMW ja Nissan jäivät ulos sopimuksesta. Mikä tähän voisi olla syynä?

Uutistoimisto Reutersin haastattelema autoteollisuuden asiantuntija sanoi, että autovalmistajat suhtautuvat julistukseen varauksella, koska se sitouttaisi ne kalliiseen teknologiasiirtymään, vaikka samaan aikaan valtiot eivät tee tee vastaavaa sitoumusta, joka takaisi, että tarjolla on tarvittava lataus- ja verkkoinfrastruktuuri.

Esimerkiksi Volkswagen-konsernilla tosin on jo varsin kunnianhimoiset suunnitelmat sähköautoissa. Yhtiön tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä ainakin 70 prosenttia Euroopan myynnistä tulisi täyssähköautoista. Yhdysvalloissa ja Kiinassa osuus olisi puolet. Ilmastoneutraaliksi Volkswagen aikoo vuoteen 2050 mennessä.

Volkswagen ei kuitenkaan ole kertonut viimeistä myyntipäivää polttomoottoreille, kuten julistuksessa. Tosin sitoumuksessakin puhutaan hieman epämääräisesti tavoittelemisesta ja pyrkimyksistä.

Julistuksessa ei ole mukana myöskään sähköautovalmistaja Tesla, joka tosin kulkeekin monessa asiassa omia, vähäpäästöisiä polkujaan.

Valtioista julistuksessa ovat mukana muun muassa Suomi, Ruotsi, Puola, Britannia ja Kanada.

– Valtioina tavoittelemme sitä, että kaikki uudet henkilö- ja pakettiautot olisivat nollapäästöisiä vuoteen 2040 mennessä tai aiemmin, tai viimeistään vuonna 2035 johtavilla markkinoilla, hieman koukeroisessa lupauksessa sanotaan.

Poisjääneilläkin paineita

Julistusta voi verrata vaikka siihen, että EU:n komissio haluaisi kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin vuodesta 2035 eteenpäin.

Mielenkiintoisesti julistuksessa eivät ole mukana suuret autoteollisuusmaat eli USA, Kiina, Saksa ja Ranska. Mukana on kylläkin Yhdysvalloista muun muassa Kalifornian ja Washingtonin ja New Yorkin osavaltiot sekä joukko kaupunkeja.

Julistus ei kokonaisuutena ole siis kovin kattava. Näyttääkin siltä, että sitä koonneen ilmastokokouksen puheenjohtajamaan eli Iso-Britannian työ on jäänyt puolitiehen tai ainakaan kaikkien autojättien ja maiden vakuuttaminen ei ole onnistunut.

Varsinkin suurilla autovalmistajilla voi kuitenkin tulevaisuudessa olla painetta liittyä allekirjoittajien joukkoon.

Lue myös:

    Uusimmat