Taksiliitto kimpaantui: Taksit jätettiin pois sähköautojen hankintatuen piiristä

Suomen Taksiliitto on närkästynyt siitä, että taksiyrittäjät jätettiin pois vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien autojen hankintatuen piiristä. Sen sijaan tukea tarjotaan yksityisten ihmisten lisäksi kuorma- ja pakettiautoilla liikennettä harjoittaville yrittäjille.

– Tämä on täysin käsittämätöntä. Koronapandemian jäljiltä vasta toipumaan lähtevä ala jätetään yksin selviämään tulevista investoinneista, syyttää Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson tiedotteessa.

Taksiliiton puheenjohtaja vaatii tasapuolisuutta tukien jakamiseen.

Anderssonin mukaan taksit ovat ratkaisevassa asemassa liikenteen sähköistymisessä. Hän arvioi, että kalliit investoinnit vähäpäästöisiin autoihin ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea.

Hän muistuttaa, että taksit ovat merkittävässä roolissa myös kuntien kuljetuksissa. Taksien ahdingon tulevatkin jakamaan ennen pitkää myös kunnat, joita laki velvoittaa hankkimaan kuljetuksiinsa vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

– Miten kunnat pystyvät lain kirjaimen täyttämään, jos markkinoille ei saada vähäpäästöisiä tai päästöttömiä takseja? Uusia sopimuksia tulevista kuljetuksista tehdään jo ensi kesän kynnyksellä, joten yrittäjien on tehtävä päätökset kalustoinvestoinneista pikaisesti, Andersson sanoo.

Hankintatukia jatketaan vuosina 2022 ja 2023

Hallitus esittää, että täyssähköisten henkilöautojen ja kaasukuorma-autojen hankintatukia jatketaan vuosina 2022 ja 2023.

Hallitus antoi esityksen torstaina eduskunnalle. Lakiluonnoksessa ehdotetaan jatkettavaksi myös muuntotukea, jolla tuetaan bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttamista kaasulla tai etanolilla toimivaksi.

Lue myös:

    Uusimmat