Viina-ale alkoi maltillisesti

Suomalaiset ovat ottaneet alkoholiveron laskun vastaan riehaantumatta. Veroale alentaa hintoja myös lauttaliikenteessä, ja sen odotetaan näkyvän ravintolahinnoissakin.

Alkoholiveron alentaminen ei yllyttänyt suomalaisia silmittömään viinanostoon. Alkoissa on tänään ollut vain hieman normaalia enemmän tungosta. Myynnin kasvu on koskenut lähinnä väkeviä viinoja, joiden hinnat laskivat eniten.

Sadat alkoholirekat ovat sen sijaan tehneet täyttä työpäivää puolestayöstä lähtien, kun ruokakauppojen ja Alkojen hyllyjä on täytetty uudella halvemmalla alkoholilla.

Enimmäkseen rekat ovat kuljettaneet keskiolutta, mutta kyytiin on mahtunut myös tuhansia litroja siideriä ja long drink -juomia. Tullihallitus antoi luvan aloittaa rekkojen lastaaminen iltayhdeksältä eilen, mutta teille niitä ei päästetty ennen kuin kuu vaihtui puolenyön aikaan.

Logistiikkajohtaja Marja Virta Altiasta arvioi, että yön viinaralli on Suomessa historiallisen suuri. Altian Rajamäen tehtaalta lähti yön aikana jakeluun yli nelinkertainen määrä tuotteita tavanomaiseen verrattuna.

Väkevät halpenivat eniten

Tänään voimaanastunut veronalennus laski eniten väkevien viinojen sekä väkevien viinien vähittäishintoja. Esimerkiksi Koskenkorva-pullollisen hinta aleni runsaalla 5 eurolla 9,20 euroon. Pienin alennus on oluessa ja viinissä.

Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila uskoo, että väkevien viinojen kulutus nousee suomalaiskuluttajien keskuudessa erityisesti veroalen alkutaipaleella.

- Ehkä ainakin alussa, kun väkevien alkoholijuomien hinnat laskevat eniten, tulee jonkin verran kasvua nimenomaan tässä tuoteryhmässä. Uskon kuitenkin, että pidemmällä aikavälillä kulutus tasoittuu. Meillähän on vuosikymmenien aikana ollut vallalla jo mietojen alkoholijuomien kulutuksen kasvu väkevien alkoholijuomien kustannuksella, eikä tämä veroalennus tule merkittävästi trendiä muuttamaan, Uotila toteaa.

Alkoholiveron alenuksen odotetaan näkyvän myös ravintoloiden hinnoissa. Hotelli- ja ravitsemisalan yrittäjäliitto on kehottanut jäsenyrityksiään siirtämään veroalen hintoihinsa.

Verotulojen pieneneminen huomioitu

Alkoholiveroista saatavia tuloja käytetään muun muassa alkoholin aiheuttamiin haittoihin. Nyt myös siihen saatavat varat pienenevät, mikä on Alkon toimitusjohtajan Jaakko Uotilan mukaan otettu laskelmissa tarkoin huomioon.

- Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tätä kautta alkoholiverotuotot yhteiskunnassa vähenevät. Alkoholiveroalennus on kuitenkin toteutettu juuri sitä silmällä pitäen, että kun vappuna Virosta tulee EU:n jäsen, niin tätä kautta pyrkisimme estämään merkittävää tuontia ulkomailta. Tuontihan ei tuota veroa Suomelle yhtään. Näinpä tällä pienenevälläkin alkoholiverolla pyrimme nyt sitten saaman Suomeen riittävät verotulot.

Varustamot vastaavat viina-aleen

Alkoholin hintaa laskenut veronalennus pudottaa hintoja myös ruotsinlaivoilla. Sekä Silja Line että Viking Line ovat laskeneet myyntihintojaan noin 20 prosenttia.

- Tavoitteena on säilyttää hintaetu maahintoihin nähden, sanoo Silja Linen viestintäjohtaja Tuomas Nylund.

Varustamo ajoitti kokosivun mainoskampanjan suurimpiin sanomalehtiin täksi päiväksi. Mainoksen huomioarvoa lisäsi se, että suurin osa sivusta oli jätetty tyhjäksi.

- Se oli täysin suunniteltu juttu. Tarkoitus on, ettei varustamo jää viinarallista käytävän keskustelun jalkoihin, sanoo Nylund. Hänen mukaansa Silja Line ei kuitenkaan tavoittele myynnin lisäystä vaan ainoastaan sen säilyttämistä nykyisellä tasolla.

Myös Viking Line on alentanut hintojaan siten, että maissa ja laivalla myytävän alkoholin hintaero säilyy entisellään. Ruotsalaisille matkustajille hintojen alennus merkitsee jopa 45 prosentin etua, sillä Ruotsissa vastaavaa veroalea ei vielä ole toteutettu.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 01.03.2004)

Tästä eteenpäin Suomen ja Ruotsin alkoholin hintaero on entistä suurempi. Tänään ruotsalaisten kiinnostus aleviinaan ei vielä näkynyt Torniossa.

(Seitsemän uutiset 01.03.2004)

Sinebrychoffin kaupallinen johtaja Mikael Aro pitää mahdollisena, että alkoholiveron alentamisen myötä oluesta tulee markettien uusi "sisäänheittotuote".
(Huomenta Suomi 01.03.2004)

Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila ei usko suomalaisten alkoholinkulutuksen dramaattiseen muutokseen.

(Huomenta Suomi 01.03.2004)

Lue myös:

    Uusimmat