Vahvakaan salasana ei suojaa tietomurroilta, jos samaa salasanaa käyttää useammassa paikassa. Jos salasana vuotaa yhdestä palvelusta vääriin käsiin, verkkorikollisten on helppo päästä käsiksi muillekin tileille.
Useiden monimutkaisten salasanojen muistaminen on hankalaa, joten moni turvautuu käyttämään samoja salasanoja useammassa palvelussa. Viestintäviraston teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 9 prosenttia suomalaisista käyttää samaa salasanaa jokaisessa käyttämässään verkkopalvelussa. 41 prosenttia käyttää useita salasanoja, mutta joitakin niistä useammassa palvelussa.
Saman salasanan käyttö helpottaa verkkorikollisten työtä. Maailmalla on tehty laajoja tietomurtoja, joissa hakkerit ovat saaneet käsiinsä valtavasti käyttäjätietoja sekä salasanoja.
Esimerkiksi Yahoo!-verkkopalveluun vuonna 2013 ja 2014 tehtyjen tietomurtojen yhteydessä jopa miljardin ihmisen nimiä, sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita, syntymäaikoja ja tiivistettyjä salasanoja päätyi rikollisten käsiin. Saatuaan yhden salasanan selville, rikollisille aukeaa pääsy useisiin muihin palveluihin, jos niissä on käytetty samaa salasanaa.
Tämän takia myös vähäpätöisiltä tuntuvien verkkopalveluiden salasanat kannattaa valita huolella. Salasanan tulisi olla vähintäänkin erilainen kuin tärkeimmissä palveluissa, kuten sähköpostissa käytettävän salasanan. Sähköpostin salasana kannattaa valita tarkoin ja suojella sitä kaikin tavoin, sillä useimpien verkkopalveluiden salasanat on mahdollista nollata ja vaihtaa juuri sähköpostin kautta.
