Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viesti, joka menee takuulla perille: Pariisissa nerokas kampanja punaisia päin käveleville

YouTube
Julkaistu 30.05.2017 14:48

MTV LIFESTYLE

Ranskan liikenneviranomaisten interaktiivinen kampanja pyrkii levittämään tietoisuutta punaisia päin kävelemisen vaaroista.

Varomattomat jalankulkijat ovat merkittävä ongelma monissa maailman suurkaupungeissa. Pelkästään Pariisissa jopa 4 500 jalankulkijaa kuolee tai loukkantuu joka vuosi onnettomuuksissa, jotka ovat aiheutuneet heidän omasta varomattomuudestaan.

Maaliskuussa Ranskan liikenneturvallisuusviranomaiset asennuttivat Pariisin kaduille mainostauluja, joiden tarkoituksena on saada jalankulkijat ajattelemaan omaa turvallisuuttaan. Mikäli jalankulkija ylittää mainostaulun vieressä olevan suojatien punaisten valojen palaessa, taulu rääkäisee ilmoille äänen, joka muistuttaa hätäjarrutuksen tekevän auton renkaiden vinkunaa.

Viestiä tehostaakseen tauluun on asennettu myös kamera, joka ottaa säikähtäneestä jalankulkijasta kuvan ja esittää sen välittömästi mainostaululla. Järkyttyneiden kasvojen alla oleva teksti kehottaa kunnioittamaan liikennevaloja.

Mikäli järkytetyksi joutunut jalankulkija lukee kuvassa olevan QR-koodin älypuhelimellaan, pääsee hän kuuntelemaan viestejä liikenneonnettomuuksien uhreilta. Halutessaan hän voi vielä antaa nappia painamalla lupauksen, ettei enää koskaan kävele päin punaisia sekä antaa kuvansa mainoskampanjan käyttöön.

Kampanja oli menestys niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin mediassa. Kampanjan kerrotaan myös avanneen Ranskassa maanlaajuisen keskustelun punaisia päin kävelemisen vaaroista.

***

4:59Näin huomioit suojatien ja jalankulkijan oikein

Lisää aiheesta:

Oletko kuullut hollantilaisesta otteesta? Helppo tapa parantaa turvallisuutta autosta poistuttaessaLiikenneturva selvitti: Näin moni jalankulkija pysähtyy punaisiin valoihinSuojatie ei ole kehittynyt iäisyyksiin – äiti ja tytär keksivät nokkelan parannuksenKännykkää räpläävät jalankulkijat ovat vaaraksi liikenteessä – saivat omat liikennevalotJalankulkijoiden piittaamattomuus yleistä – punaisia päin kävellään huolettomastiVaaratilanteiden aiheuttaminen ei vaadi monimutkaisia laitteita – tämä nainen teki sen Rubikin kuutiolla
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen15:02
    Hirvikolarit

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 11.11.13:31
    Liikennevalvonta

    Yksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivat

  • 11.11.08:46
    Liikenneonnettomuudet

    Laaja raportti paljastaa kuolonkolareiden syyt – "Nopeusrajoituksen noudattaminen ei takaa turvallisuutta"