Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vetyä autoon ja asuntoihin, tutkimusprofessori Jari Kiviaho: Vedyn turvallisuusriskejä liioiteltu

10:04Uusi vetyprofessori vauhdittaa vihreää teknologiaaUusi vetyprofessori vauhdittaa vihreää teknologiaa
Julkaistu 09.03.2023 11:24
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Kaikki lähtee siitä, että meidän pitää pystyä vähentämään kasvihuonekaasuja maailmassa ja pelastaa koko maapallo, aloittaa VTT:n tutkimusprofessori Jari Kiviaho.

Huomenta Suomessa tänään vieraillut Kiviaho on työskennellyt vedyn parissa parikymmentä vuotta.

– Tuulienergian, aurinkoenergian ja uusiutuvien energialähteiden tuotantomäärät ovat kasvamassa. Tuotanto ja kulutus ei välttämättä aina kohtaa. Silloin meillä pitää olla tapa varastoida energiaa, ja vety on erittäin hyvä tapa varastoida energiaa suuria määriä lyhytaikaisesti tai pitkäaikaisesti.

Vaikka vedystä puhutaan nyt paljon, se ei ole mikään uusi keksintö.

– Tänäkin vuonna Euroopassa käytetään noin 10 miljoonaa tonnia vetyä, Jari Kiviaho sanoo.

Mutta kaikki vety, mitä käytetään, on fossiilista vetyä, joka tuottaa hiilidioksidipäästöjä. Se on huonoa luonnolle ja ympäristölle. Siitä pitäisi päästä eroon eli fossiilinen vety pitäisi korvata vihreällä vedyllä.

Koti lämpimäksi vedyllä?

Vedyn valmistusprosessi on loputa yksinkertainen.

– Me tarvitsemme elektrolyyserilaitteiston. Siihen ohjataan tuulisähköä, aurinkosähköä, ydinsähköä ja vettä. Sähkön avulla vesi pilkotaan sekä vetymolekyyleiksi että happimolekyyleiksi. Tämä on hyvin yksinkertainen prosessi, Kiviaho kertoo.

Vetyä voidaan käyttää monissa erilaisissa prosesseissa.

– Suurimpia vedynkäyttäjiä tällä hetkellä ovat öljyteollisuus, ammoniakkiteollisuus ja kemianteollisuus. Uusia käyttökohteita syntyy koko ajan, kun halutaan päästä puhtaampaan energiatuotantoon.

Uusi potentiaalinen vedyn käyttäjä on esimerkiksi terästeollisuus, kun hiilen käytöstä pyritään eroon teräksen valmistuksessa.

Uusi käyttökohde voisi esimerkiksi olla myös raskas tieliikenne. Rekat voivat käyttää polttoaineena vetyä polttoaineena joko polttomoottoreissa tai polttokennoissa

Vedyllä olisi mahdollista lämmittää myös asuntoja.

– Vertaisin vedyn käyttöä maakaasun käyttöön kotitalouksissa. Sitä käytetään samantyyppisesti.

– Teknologia rupeaa olemaan kohtuullisen valmista. Enemmänkin kyse on siitä, että yhteiskunta ja toimijat olisivat valmiita vedyn käyttöön. 

Huoli vedyn turvallisuudesta liioiteltu

– Jos puhutaan molekyylista, joka syttyy ja palaa ja voi räjähtääkin, niin totta kai siihen liittyy jonkinlaisia turvallisuusriskejä, mutta mielestäni huoli vedyn turvallisuudesta on ylimitoitettu, Kiviaho sanoo. 

– Suomalainen teollisuus on käyttänyt kymmeniä vuosia vetyä, vuodessa 150 000 tonnia. En ole kuullut pitkiin aikoihin, että mitään ongelmia tämän parissa olisi sattunut.

– Eurooppalaisella tasolla on tehty paljon polttokennoautojen ja vetyautojen törmäystestejä, että saataisiin niitä räjähtelemään, mutta tässä ei ole oikein onnistuttu.

Olisiko vetyautolla ajaminen sitten halvempaa kuin bensalla ajeleminen?

– Ei varmaankaan alkuvaiheessa bensaa halvempaa , koska valmistuskustannukset ovat korkeammat tällä hetkellä .

 –Mutta uskon, että kun vihreää vetyä ruvetaan tuottamaan isommassa mittakaavassa ja sitä on joka puolella, eivät autoilijan kustannukset tule nykyisestä tasosta hirveän paljon nousemaan. Toivottavasti ainakin näin, tutkimusprofessori Jari Kiviaho sanoo. 

Lisää aiheesta:

Merkittävä vetytehdas saatu toimintaan Harjavallassa – Jyväskylässä käyttöön ensimmäiset vetybussit5 miljardin euron hanke – Suomen kansallisen vedyn siirtoverkoston rakentaminen alkaa kolmen vuoden päästäVety on ainutlaatuinen tilaisuus Suomelle talouden pelastajaksi, asiantuntija arvioi: "Vety tulee olemaan tulevaisuuden öljy"Suomi voi hyötyä maailmalla virinneestä vetyinnostuksesta – "Tosi merkittävässä roolissa esimerkiksi vaikeasti vähennettävien päästöjen kanssa"Ratkaisu polttomoottorien tulevaisuudelle voi löytyä yllättäen vedestä ja ilmasta – synteettinen polttoaine vähentäisi päästöjä dramaattisestiVetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?
VetyautotEnergiaIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Vetyautot
  • 27.6.19:14
    Energia

    Merkittävä vetytehdas saatu toimintaan Harjavallassa – Jyväskylässä käyttöön ensimmäiset vetybussit

  • 29.07.202421:59
    Toyota

    Tutkijat tyrmäävät virallisen olympialaisauton

  • 17.08.202306:32
    Auton viat

    Saksalaismiehen vetyautoon iski paha vika, mutta todellinen järkytys oli korjauksen hinta – valmistajakin yrittää keksiä vaihtoehtoja

  • 09.09.202210:55
    Päästöt

    Hyundain vetyauton myynti alkoi Suomessa – Nexo kulkee 666 kilometriä muutaman minuutin tankkauksella, mutta matkassa on yksi iso mutka

  • 18.03.202217:55
    Polttoaine

    Vetyautoista voisi olla yllättävää iloa myös maanviljelijöille – suomalaistiimi tutkii todellista ekoratkaisua