Veturikuski: Perhe-elämä vaikea järjestää nykysopimuksin, työvuoro voi alkaa saman päivän aikana kahdesti – tämän takia junalakko on käynnissä

Veturikuskit lakossa parempia työaikoja puolesta – näin raskaiksi tutkija arvioi kuljettajien nykyvuorot 3:20
Veturinkuljettajan tehtävässä on yksi kuormittavimmista työaikamalleista sen epäsäännöllisyyden vuoksi, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä kertoi MTV:lle.

Konkariveturinkuljettaja kertoo, että monen kuskin on vaikea järjestää perhe-elämäänsä nykyisten veturinkuljettajien viikkolepojen aikana.

Oululainen veturinkuljettaja Pekka Hetta, 46, kertoo MTV Uutisille, että veturinkuljettajat tavoittelevat neuvotteluissa parannusta työhyvinvointiinsa.  Noin 12 vuotta niin ihmisiä kuin tavaraa kuljettanut Hetta toimii Rautatiealan unionin Oulun osaston puheenjohtajana.

Hän kertoo, että työntekijät ovat pyrkineet sisäisissä neuvotteluissa parantamaan vuorosuunnittelua, mutta riittävää kehitystä ei ole saatu. Siksi lakkoon on ryhdytty.

Viikkolepo lakon ydinkysymys

Keskiössä veturinkuljettajien lakossa on juuri työvuorojärjestelyt, vuorovälit ja suurimpana kysymyksenä viikkolepo.

Nykyisellään viikkolepo on veturinkuljettajilla 56 tuntia, mutta jossain tilanteissa sen pituus voi lyhentyä. Hetta kertoo, että esimerkiksi anotut vapaat voivat johtaa tilanteeseen, jossa viikkolepo voi pudota jopa alle 40 tuntiin.

– Onhan se aika pieni aika olla perheen kanssa ja hoitaa niitä arkisia asioita, joita on luultavasti jäänyt tekemättä.

Hän kokee, että viime vuosina työaikajärjestelyt ovat muuttuneet entistä tiukemmiksi ja aikataulupalapeli entistä vaikeammaksi veturikuskeille.

– Oma vapaa-aika työvuorojen välillä on vähentynyt ja myös monella työntekijällä työssä jaksaminen, hän kuvailee.

Töihin jopa kahdesti samana päivänä

Millaisia veturinkuljettajan työvuorot voivat sitten olla. Hetta kertoo, että hyvin vaihtelevia.

Esimerkkinä hän kertoo, että aamulla voi olla esimerkiksi lyhyt, aamuviidestä puoleenpäivään kestävä vuoro. Siitä kymmenen tunnin päästä seuraava vuoro voi alkaa iltakymmeneltä, ja sitä ajetaan sitten läpi yön.

– Jos ajatellaan, että olisi perheellinen, niin olisi todella vaikea nukkua välillä ja sitten joutuu ajamaan 10 tunnin vuoron läpi yön. Se on tuonut vaikeuksia meistä joillekin, hän kuvailee.

Erityisesti hän ymmärtää asiassa ihmisiä, jotka yrittävät sovittaa työt elämään pienten lasten kanssa.

Perhe-elämä ja veturin ajo vaikea yhtälö

– Työvuoroissa voi olla joskus pitkiäkin, jopa kymmenen tunnin lepotaukoja vieraalla paikkakunnalla. Me sitten maataan siellä ja odotetaan, että päästään kotiin, Hetta sanoo.

– Se on monille työpäivän pituus, hän suhteuttaa tauon pituutta.

– Jokainen voi ymmärtää, että jos vuoroväli on 10 tuntia, niin miten siinä ehtii sen perhe-elämän hoitaa, käydä harrastuksissa ja keretä nukkumaankin vuorojen välissä. Kyllä tämä on osaltaan melko vaikea yhtälö.

Hän itse kertoo, että kahvihuoneessa kuulee lähes viikoittain puhetta, miten hankalien työjärjestelyjen vuoksi ei vuoroon jaksaisi lähteä. Hän pitää sitä ongelmana.

”Toivotaan, että saadaan pian sopu”

Hetta pitää asiaa työnantajan osalta pienenä vastaantulona. Työtunnit pysyisivät samana, eikä palkka nousisi, mutta työt järjesteltäisiin vuorosuunnittelussa eri tavalla.

Työnantajapuolta edustavan Paltan Tuomas Aarto on aiemmin kommentoinut uudistusta liian kalliiksi.

– Toteutuessaan veturinkuljettajien vaatima malli tarkoittaisi sitä, että kustannuksissa mennään yli yleisen linjan, Aarto sanoi STT:lle.

Julkisuudessa esitettyjä kommentteja kustannusvaikutuksista Hetta ei näe samalla tavalla kuin työnantajapuoli.

– Toivotaan, että pian saataisiin sopu. Ei tässä haluta väkisin lakkoilla.

Lue myös:

    Uusimmat