Johtajat, valtionpäämiehet, elokuvatähdet… Saksalaiset ovat hallinneet isoa limusiiniluokkaa, ja lauman johtaja on ollut S-Mercedes. Pystyykö uusi 7-BMW horjuttamaan Mercedestä? Ja pysyvätkö jo hieman ikääntyneet Audi A8 ja Porsche Panamera vielä kyydissä?
—
VERTAILUAUTOT
Audi A8 4.0 V8 TFSI quattro
Hinta alk. 155 397 €
435 hv/0-100 km/h 4,3 s
testikulutus 12,9 l/100 km
A8 on varttunut jo aikamiehen ikään, mutta erinomainen V8-voimalinja sekä ohjaamon tinkimätön laatuvaikutelma ovat pitäneet sen vielä etenkin ajamisesta nauttivien johtajien ostoskorissa.
BMW 750i A xDrive
Hinta alk. 173 561 €
450 hv/0-100 km/h 4,5 s
testikulutus 11,8 l/100 km
BMW 7 on tämän vertailun uusin tulokas, ja Baijerissa ollaan tosissaan. Seiskaan on ladattu paljon uutta tekniikkaa, ja myös sen tähtäimsessä ovat etenkin ajamisesta pitävät isokenkäiset.
Mercedes-Benz S500 4matic
Hinta alk. 183 421 €
455 hv/0-100 km/h 4,6 s
testikulutus 12,1 l/100 km
S-Mercedestä on myyty maailmalla enemmän kuin sen kilpailijoita yhteensä, ja uusi Ässä asetti uuden mittatikun limusiiniluokkaan pari vuotta sitten. Mutta kehitys kehittyy, ja etenkin tekninen kehitys menee vauhdilla eteenpäin.
Porsche Panamera GTS
Hinta alk. 216 711 €
440 hv/0-100 km/h 4,3 s
testikulutus 13,9 l/100 km
Porschen hyppäys edustusautoluokkaan on sujunut kaiken kaikkiaan hyvin, joskin tätä ”edustusautoa” johtaja ajaa lähes aina itse. GTS on mallisarjan urheilullisin versio, vaikka Turbo kulkeekin räväkämmin.



















