Verkkoruokakaupasta kannattavaa? "Ison toimijan avattava peli"

Ruoan verkkokauppa on edelleen lapsenkengissä Suomessa, kuten myös Yhdysvalloissa ja valtaosassa Euroopan maista. Yksi poikkeus joukosta kuitenkin löytyy.

Britannia on ruoan verkkokaupan edelläkävijämaa. Sen päivittäistavarakaupasta jo noin 4-5 prosenttia tapahtuu verkon kautta, kun esimerkiksi Suomessa vastaava luku on alle prosentin.

Britannian ruokaverkkokauppaa tutkineen asiantuntijan mukaan Suomen tilanne on kuitenkin enemmänkin sääntö ja Britannian poikkeus kaupan alalla.

– Britanniassa on perinteisesti ollut hyvin vahva päivittäistavarakauppa-ala, ja siellä on vahva kilpailu. Maassa on 4-5 isoa toimijaa, jotka pystyvät haastamaan toisiaan, sanoo Aalto-yliopiston tutkija Arhi Kivilahti.

Britanniassa ruoan verkkokaupan menestys kytkeytyy etenkin Tesco-ketjuun, joka on maailman kolmanneksi suurin kaupan alan yritys.

– Tesco on 1990-luvun puolivälistä lähtien ollut hyvin aktiivinen kehittämään ruoan verkkokauppaa. Kun Suomessa ja muualla lähdettiin it-kuplan aikana kehittämään verkkokauppaa kovalla kohinalla ja sitten siitä luovuttiin, niin Tesco jatkoi silloinkin omalla tiellään. Tällä hetkellä he ovat maailman suurin ruoan verkkokaupan toimija.

Kivilahden mukaan Suomessakin vaadittaisiin yhtä isoa toimijaa vetämään ruoan verkkokauppaa eteenpäin.

– Avaimet ovat käytännössä Keskon, S-ryhmän ja miksei Stockmanninkin käsissä. Iso haaste on siinä, että miksi satsata sellaiseen, missä ei oikein tapahdu mitään. Verkkokauppa vaatii kuitenkin merkittäviä investointeja ja henkistä panostusta, jotta markkina lähtee kasvamaan. Tällä hetkellä ruoan verkkokauppa on hyvin marginaalista, joten siitä on hirveän helppo jättäytyä pois. Jonkun pitää avata peli.

"Kuluttajat oppivat ostamaan ruoan verkosta"

Verkkokauppa on edelleen marginaalibisnestä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa verkkokaupan osuus on 43 miljardia dollaria ja koko kauppa 580 miljardia dollaria eli verkkokaupan osuus Yhdysvaltain kaupan liikevaihdosta on kahdeksan prosenttia. Britanniassa verkkokaupan osuus on puolestaan noin kymmenen prosenttia kaikesta kaupasta.

Tutkijan mukaan verkkokauppa vaatiikin ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä.

– Taloudellisesti verkkokauppa on hyvin vaikea ala. Koko logistinen ketju sieltä klikkauksesta kotiovelle on kallista. Britanniassakin on vain yksi ruokakauppa, joka toimii pelkästään verkossa. Yritys on toiminut kymmenen vuoden ajan eikä ole vielä kertaakaan pystynyt tekemään säännöllistä voittoa, Kivilahti kertoo.

Hän ennustaa kuitenkin, että ruoan verkkokauppa tulee ennen pitkää kasvamaan.

– Uskon, että ihmiset oppivat ostamaan ruoan verkkokaupasta ja luottamaan siihen, että joku muu voi kerätä tuoretuotteet heidän puolestaan. Ruoan verkkokauppa ei kuitenkaan tule nousemaan kovin radikaaliksi osaksi päivittäistavarakauppaa. Se ei poista isoja myymälöitä, mutta tulee olemaan merkittävä vaihtoehto. Tämä voi korostaa myös lähikauppojen ja -palveluiden uudenlaista roolia tuoretuotteiden ja täydennysostosten paikkana.

Lue myös:

    Uusimmat